وظایف کارشناس بیمه چیست؟

کار کارشناس بیمه

بیمه چیست؟ کار کارشناس بیمه کدامست؟

بیمه در دنیای امروز از ارکان اصلی زندگی و اقتصاد کشورها محسوب می شود. به خصوص در کشورهای پیشرفته، مردم از انواع مختلف بیمه ها استفاده می کنند. در کشور ما نیز در سال های اخیر برخی از انواع بیمه های جدید مانند بیمه عمر و بیمه بدنه خودرو در کنار بیمه های قبلی مانند بیمه درمانی و بیمه شخص ثالث خودرو مورد توجه مردم قرار گرفته است.

در تعریف بیمه می توان گفت که بیمه عبارت است از قراردادی که به موجب آن یک طرف (بیمه گر) تعهد می‌کند در ازای پرداخت وجه یا وجوهی از طرف دیگر (بیمه گذار) در صورت وقوع یا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده یا وجه معینی را بپردازد. متعهد را بیمه گر، طرف تعهد را بیمه گذار و وجهی را که بیمه گذار به بیمه گر می‌پردازد حق بیمه و آنچه را که بیمه می‌شود موضوع بیمه می نامند.
 
کارشناس بیمه نماینده اصلی شرکت بیمه محسوب می شود و به ارائه خدمات بیمه ای مطابق با مقررات و شرایط مربوطه می پردازد. کار کارشناس بیمه ، ارزیابی در خواست ها و شرایط متقاضیان بیمه و تعیین مقدار پوشش بیمه ای و حق بیمه آنهاست.

در واقع کارشناس بیمه یا بیمه گر، رابط اصلی شرکت های بیمه و نمایندگان بیمه یا کارگزاران بیمه است. او با کمک نرم افزارهای بیمه ای موجود شرایط متقاضی را که معمولا توسط کارگزاران بیمه ارائه شده، ارزیابی کرده و در مورد میزان پوشش بیمه ای و حق بیمه او تصمیم می گیرد و در صورت لزوم برای تصمیم گیری درست، از اطلاعات دیگری از جمله مستندات پزشکی و میزان اعتبار متقاضی استفاده می کند.

کار کارشناس بیمه رعایت اعتدال است: او باید در تصمیم گیری های خود تعادل را رعایت کند، نه خیلی ریسک کند و نه خیلی محتاط باشد زیرا اگر ریسک زیادی بکند، شرکت بیمه باید پول زیادی را به مدعیان پرداخت کند و اگر زیاد محتاط باشد و بیمه گزار کافی جذب نکند، شرکت پول کافی از حق بیمه ها دریافت نخواهد کرد و از نظر اقتصادی با مشکل روبرو خواهد شد.

با توجه به انواع بیمه، کارشناس بیمه یا اصطلاحاً بیمه گر معمولا در چهار حوزه اشخاص، اموال، مسئولیت وبرخی بیمه های خاص تخصص دارد. اگرچه وظایف کارشناسان بیمه در همه حوزه ها یکسان است ولی معیارهایی که براساس آنها تصمیم می گیرند، متفاوت هستند. برای مثال برای فردی که متقاضی بیمه عمر است، بیمه گر سن و وضعیت مالی او را بررسی می کند. برای فردی که بیمه اتومبیل می خواهد، بیمه گر سابقه رانندگی او را در نظر می گیرد.

یکی از وظایف اصلی کارشناس بیمه ارزیابی اموال و سوانح است. به این معنی که مثلا در صورت بروز آتش سوزی در محل سکونت یا محل کار بیمه گذاری که بیمه اموال دارد، باید به محل حادثه برود و با بررسی دقیق علت آتش سوزی و اطمینان یافتن از غیر عمدی بودن آن، میزان خسارت را ارزیابی کند. یا به عنوان مثال در مورد بیمه های اتومبیل در صورت سرقت یا تصادف، با بررسی مدارک موجود یا مشاهده اتومبیل، ارزیابی های لازم را انجام و در خصوص میزان پوشش بیمه ای تصمیم می گیرد.

برخی از شرکت های بیمه به منظور تفویض برخی از اختیارات و وظایف خود در صدور بیمه‌نامه و پرداخت خسارت، اقدام به اعطای نمایندگی می کنند. کارشناس بیمه یا بیمه گر می تواند در این نمایندگی های بیمه هم فعالیت کند. شرایط اخذ نمایندگی شرکت های بیمه را در فایل زیر مشاهده کنید.

شرایط اعطای پروانه نمایندگی بیمه

با توجه به وظایف و مسئولیت های کارشناس بیمه، او باید فردی دقیق و منضبط بوده و قدرت ارزیابی خوبی داشته باشد. کارشناس بیمه در شرکت های بیمه ای و یا نمایندگی های آنها مشغول به کار می شود و ساعت کاری آن نیز مانند بسیاری از مشاغل اداری و سازمانی، تمام وقت و معمولا از ۸ صبح تا ۵ بعد از ظهر است.

وظایف کارشناس بیمه

  • تحلیل اطلاعات متقاضیان بیمه – کارشناس بیمه با دریافت اطلاعات متقاضیان و بیمه گذاران، به بررسی دقیق آنها می پردازد به عنوان مثال برای شخصی که درخواست بیمه عمر می کند، به صورت دقیق سن، سوابق بیماری و وضعیت مالی فرد را بررسی می کند.

  • تعیین میزان ریسک بیمه هر متقاضی بر مبنای تحلیل اطلاعات او – بیمه گر در تصمیمات خود باید منافع شرکت بیمه و بیمه گذار را در نظر بگیرد. او باید در تصمیمات خود ریسک معقولی کند. به این معنی که اگر در تعیین مقدار بیمه ریسک بالایی کرده و میزان پوشش بیمه را بالا اعلام کند، این کار ممکن است به شرکت بیمه صدمه زده و آن در آینده از عهده جبران بیمه ها بر نیاید. از طرفی اگر ریسک خیلی کمی کرده و درخواست بسیاری از متقاضیان را رد کند، شرکت بیمه با کمبود مشتری و سرمایه و در نتیجه آن با مشکلات اقتصادی روبرو خواهد شد.

  • استفاده از نرم افزارهای بیمه برای انجام ارزیابی – با توجه به نفوذ کامپیوتر در بخش بیمه و تولید نرم افزارهای مرتبط با آن، کارشناس بیمه تمامی اطلاعات بدست آمده از متقاضی یا بیمه گذار را در سیستم های کامپیوتری وارد کرده و برای انجام محاسبات و ارزیابی نهایی از آن کمک می گیرد.

  • تصمیم در مورد نوع بیمه، تعیین مقدار پوشش و حق بیمه – در مرحله آخر بیمه گر پس از ارزیابی های مختلف تصمیم می گیرد که فرد متقاضی با توجه به شرایطش تا چه میزان تحت پوشش بیمه قرار می گیرد و چه میزان حق بیمه باید پرداخت کند. به عنوان مثال اگر فردی درخواست بیمه تکمیلی درمان دارد، با بررسی مشخصات و سوابق بیماری وی، کارشناس بیمه تعیین می کند تا چه سقفی شرکت بیمه هزینه های بیمارستانی و دارویی فرد را پوشش می دهد و فرد متقاضی هر ماه چه مقدار باید حق بیمه بپردازد.