منوی بالا را از قسمت نمایش -> فهرست انتخاب کنید

پرستاری یا رادیولوژی؟

پرستاری یا رادیولوژی؟

برای رسیدن به موفقیت در زندگی همیشه با انتخاب های مهمی روبرو هستید انتخاب رشته دبیرستان، انتخاب رشته دانشگاه، انتخاب شغل، انتخاب محل کار، انتخاب همسر و….

یکی از اساسی ترین انتخاب ها برای شما دانش آموزان انتخاب رشته دانشگاه است. به همین خاطر در این مقاله قصد دارم برای افزایش آگاهی تان درباره رشته رادیولوژی (کارشناسی پرتوشناسی) و پرستاری توضیحات بیشتری ارائه کنم تا کمک خوبی به تصمیم گیری شما عزیزان کنم و ابهامات شما را در مورد سوال پرستاری یا رادیولوژی؟ رفع کنم.

 رشته های دانشگاهی تجربی چه ویژگی هایی دارند؟

آیا می دانید برای انتخاب رشته صحیح، باید چه اطلاعاتی داشته باشید؟ یکی از اطلاعات پایه ای مورد نیاز شما، شناخت رشته های دانشگاهی و تفاوتها و شباهت های آنها برای رسیدن به یک تصمیم درست است. در واقع این که رشته ها و دانشگاه های مناسب تان را صرفا با توجه به رتبه کنکورتان پیدا کنید، انتخاب رشته درست و کاملی نمی تواند باشد و غیر از رتبه باید به اطلاعات دیگری هم توجه کنید.

به عنوان مثال، آشنایی با اسم دروسی که قرار است در رشته دلخواهتان تدریس شود (و به آن واحدهای درسی، سرفصل یا برنامه درسی و یا چارت هم می گویند) مهم است. حتما می پرسید این موضوع چه اهمیتی دارد؟ اهمیتش این است که  شما قرار است طی چندین سال همین دروس را بخوانید و اگر به آنها علاقه نداشته باشید، حتما دچار مشکل خواهید شد. مثلا رشته مهندسی بهداشت محیط را تصور کنید. شاید به دلیل داشتن اسم مهندسی فکر کنید دروس ریاضی و فیزیک زیادی در دروس این رشته به خصوص دروس اختصاصی وجود دارد. ولی وقتی نگاهی به دروس رشته مهندسی بهداشت محیط می اندازید، متوجه می شوید این طور نیست و فقط تعداد محدودی از این دروس در دروس پایه آن قرار دارد.

برای اطلاع از دروس هر رشته دانشگاهی می توانید از صفحه مربوط به آن رشته در سایت مسیر ایرانی دیدن کنید و ضمن کسب اطلاعات بیشتر، با اسامی دروس هر رشته آشنا شوید.

یکی از قدم های مهم در انتخاب رشته به شکل درست و اصولی، شناخت رشته های دانشگاهی است. اینکه این رشته ها چه واحدهای درسی دارند، دانشگاه های پذیرنده آنها کدام است، شغل های مرتبط با این رشته ها چه هستند، چطور می شود در این رشته ها در ایران و سایر کشورها ادامه تحصیل داد و …

رشته مناسب من کدام است؟

به دلیل اینکه ویژگی و خصوصیات افراد متفاوت است، شاید نتوان به راحتی و سریع رشته ای را که مناسب شماست، پیدا کرد. برای اینکه بتوانید بهترین رشته را انتخاب کنید، باید دقیق و با آگاهی و اطلاعات کافی باشید. موارد مختلفی هستند که قبل از انتخاب رشته تان باید آنها را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال یکی از مهم ترین آنها، علاقمندی های شماست. شما اگر بتوانید درست خودتان، علایق و توانایی هایتان را بشناسید، رشته و شغل مناسب تان را هم به راحتی پیدا می کنید. برای شناخت بیشتر خود و علایق تان می توانید از تست شخصیت شناسی هالند کمک بگیرید.

فرآیند انتخاب رشته و شغل مناسب در زندگی هر فردی بسیار مهم است.بسیاری افراد (از جمله دانشجویان، والدین و شاید حتی پدر یا مادر خود شما) هستند که پس از سال ها متوجه می شوند که از رشته تحصیلی یا شغل شان راضی نیستند، یعنی انتخاب رشته درستی نداشته و چند سال از عمر خود را تلف کرده اند.برای اینکه شما جزو این گروه نباشید باید با کسب اطلاعات کافی و استفاده از بهترین روش، مرحله به مرحله پیش بروید تا به بهترین تصمیم برسید. ما سعی کرده ایم بهترین روش برای انتخاب رشته و شغل مناسب تان را در اختیار شما قرار دهیم پس اگر دوست دارید روش ما را تجربه کنید تردید نکنید و کتاب انتخاب رشته جادویی را تهیه کنید( اینجا کلیک کنید. )

 مقایسه پرستاری و رادیولوژی

اما در ادامه بیشتر در باره این سوال بحث خواهیم کرد : پرستاری یا رادیولوژی؟ ، کدام یک از این رشته ها می تواند برای شما مناسب تر باشد؟ ممکن است یکی به پرستاری علاقه بیشتری داشته باشد و دیگری با ویژگی های شغل و رشته رادیولوژی (تکنولوژی پرتو شناسی) انطباق بیشتری داشته باشد. مهم این است که شما با آگاهی رشته خود را انتخاب کنید.

در کنکور سراسری رشته پرستاری در چه مقطعی دانشجو می پذیرد؟

در دانشگاه سراسری کشور رشته پرستاری در مقطع کارشناسی پذیرش دانشجو دارد. البته تعدادی از پذیرش های پرستاری در برخی از دانشگاه ها، به صورت نیمه متمرکز می باشد.

در کنکور سراسری رشته رادیولوژی در چه مقطعی دانشجو می پذیرد؟

در دانشگاه سراسری کشور رشته رادیولوژی (کارشناسی پرتوشناسی) در مقطع کارشناسی پذیرش دانشجو دارد. البته تعداد کمی از پذیرش های رادیولوژی در برخی از دانشگاه ها، به صورت نیمه متمرکز می باشد.

سر فصل دروس رشته پرستاری و سرفصل دروس رشته رادیولوژی چه هستند؟

 رشته های کارشناسی پرستاری و کارشناسی رادیولوژی در دانشگاه معمولا ۱۳۰ واحد درسی دارند که گذراندن همه آنها معمولا چیزی حدود ۸ تا ۹ ترم طول می کشد. از این نظر بین این دو رشته تفاوتی وجود ندارد. اما تفاوتهایی از نظر تعداد واحدهای کارآموزی و نیز واحدهای تخصصی دارند. به عنوان مثال دروس عملی و کارآموزی رشته پرستاری بسیار بیشتر از رشته رادیولوژی است. شما می توانید جزئیات دروس برای رشته پرستاری و رادیولوژی را با کلیک بر روی نام هر کدام از آنها مشاهده کنید.

 ظرفیت پذیرش کارشناسی پرستاری چقدر است؟

در سال ۹۵ حدود ۵ هزار نفر در دانشگاه های دولتی و پردیس ها در رشته پرستاری پذیرفته شده اند. از این تعداد تقریبا نیمی مرد و نیم دیگر زن بوده اند.

از بین دانشگاه های مختلف، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی ارومیه و دانشگاه علوم پزشکی مازندران با ظرفیت پذیرش بیش از ۲۰۰ نفر بیشترین تعداد دانشجوی پرستاری را جذب کرده اند و دانشگاه های علوم پزشکی بم، پردیس خودگردان علوم پزشکی جندی شاپور و علوم پزشکی اصفهان با کمتر از ۲۰ نفر دارای کمترین آمار جذب دانشجو در این رشته بوده اند.

ظرفیت پذیرش کارشناسی رادیولوژی چقدر است؟

در مقابل، در سال ۹۵ حدود ۷۷۰ نفر (مرد یازن) در دانشگاه های دولتی و پردیس ها در رشته رادیولوژی پذیرفته شده اند.  از بین دانشگاه های مختلف که در این رشته پذیرش داشته اند، دانشگاه های علوم پزشکی تبریز، شیراز ، همدان، ایران و جندی شاپور با ظرفیت پذیرش بیش از ۳۰ نفر بیشترین تعداد دانشجوی رادیولوژی را جذب کرده اند و پردیسهای خودگردان دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و دانشگاههای علوم پزشکی ارتش ، یاسوج ، گناباد و زاهدان با کمتر از ۱۰ نفر دارای کمترین آمار جذب دانشجو در این رشته بوده اند.

ادامه تحصیل پرستاری؟ ادامه تحصیل رادیولوژی؟

رشته پرستاری و رادیولوژی امکان ادامه تحصیل تا سطح دکترا را در ایران دارند. اما معمولا بیشتر افرادی که وارد این دو رشته می شوند فقط تا مقطع کارشناسی ادامه می دهند. البته در رشته رادیولوژی درصد بیشتری از فارغ التحصیلان نسبت به پرستاری تا مقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد و دکتری) ادامه تحصیل می دهند. این معمولا به این خاطر است که در پرستاری پس از کارشناسی به راحتی می توانید وارد بازارکار شوید اما در رادیولوژی اگر بخواهید به دنبال تاسیس مرکز رادیولوژی و تصویربرداری باشید، با مدرک های بالاتر گاهی کار راحت تر می شود.

علاوه بر این پرستاران و رادیولوژیست ها پس از کارشناسی برای مقطع ارشد و دکترا می توانند به غیر از رشته خود، در برخی از رشته های دیگر نیز وارد شوند.

به طور کلی از نظر ارتباط رشته ها تا سطح دکترا و تعداد شاخه هایی (گرایشهایی) که بعدا می توانید انتخاب کنید، تفاوت هایی وجود دارد. جزئیات بیشتری از این موضوع به همراه اطلاعات تکمیلی درباره کلیات رشته، رتبه لازم در کنکور در مناطق مختلف، انواع دانشگاه های پذیرنده، هزینه های تحصیل و … را از این سایت تهیه کنید. این اطلاعات در کتاب “آشنایی با ۳ + ۱۰ رشته برتر دانشگاهی گروه تجربی”به شما ارایه شده است. (برای دریافت آن اینجا کلیک کنید).

آیا امکان تحصیل در رشته پزشکی بعد از پایان تحصیلات کارشناسی رشته پرستاری(به صورت کارشناسی به پزشکی) وجود دارد؟ در مورد رادیولوژی به پزشکی چطور؟

برای علاقه مندان رشته پزشکی که به هر دلیلی موفق به قبولی و تحصیل در رشته پزشکی نشده اند و به جای آن در یکی از رشته های کارشناسی گروه پزشکی و علوم ریاضی و فنی تحصیل می کنند، امکان جالبی وجود دارد. این امکان، کارشناسی به پزشکی ( لیسانس به پزشکی ) نام دارد.

در این روش، علاقه مندان پزشکی می توانند پس از پایان تحصیلات کارشناسی و گذراندن طرح (اگر که رشته آنها طرح داشته باشد)، به شرط داشتن شرایط لازم و در صورت قبولی در آزمون کارشناسی به پزشکی، به ادامه تحصیل در رشته پزشکی بپردازند. در حال حاضر این طرح در یکی از بهترین دانشکده های پزشکی (علوم پزشکی تهران) اجرا می شود .

برای رشته پرستاری به پزشکی و رشته رادیولوژی به پزشکی هم این امکان وجود دارد و شما می توانید پس از تحصیلات دوره کارشناسی، شانس خود را برای ورود به رشته پزشکی امتحان کنید.. شما می توانید برای آشنایی با جزئیات موضوع و نیز مطالعه ” شرایط پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی ” این مقاله را مطالعه کنید.

رادیولوژیست کجا کار می کند؟

 یک فارغ التحصیل رادیولوژی معمولا در بیمارستانها، درمانگاه ها و مراکز رادیولوژی و تصویربرداری دولتی و خصوصی مشغول به کار می شود. رادیولوژیست ها با کمک انواع فن آوری های تصویربرداری از قسمت های مختلف بدن بیمار (مطابق با دستور پزشک معالج) تصویربرداری می کنند و تصاویر را برای پزشک (جهت تشخیص) می‌فرستند. بعضی از رادیولوژیست ها فیلم های رادیولوژی ساده را تهیه می کنند. بعضی دیگر فیلم های تخصصی تر  مانند سی تی اسکن و یا ام آر آی را تهیه می کنند.

البته رادیولوژیست اگر شرایط لازم را داشته باشد می تواند برای تاسیس موسسه رادیولوژی و مرکز تصویربرداری پزشکی اقدام کند.

محل کار پرستار چگونه است؟

پرستاران معمولا در محیط های درمانی و بیمارستانی کار می کنند. قطعا شما تا به حال با نحوه کار یک پرستار در فیلم های سینمایی و تلویزیونی آشنا شده اید اما کار به همین جا ختم نمی شود و انجام وظایف پرستاری دارای نکات و ویژگی هایی است که ممکن است برای شما بسیار ناخوشایند و شاید هم جذاب و چالشی باشد.

کار پرستاری سخت و طاقت فرساست و گاهی شما باید ساعت های طولانی را در محل کار سپری کنید. پرستاران معمولا با افراد مختلفی سر و کار دارند. آنها به نوعی رابط پزشکان و بیماران می باشند. در شغل پرستاری سطوح مختلفی وجود دارد و در هر سطح وظایف و شرح کار پرستار متفاوت می شود. همچنین تنوع محیط کار پرستاران زیاد است و علاوه بر محیطهای درمانی، شما می توانید آنها را در مراکز امدادی(نظیر اورژانس و هلال احمر)، حمایتی( نظیر شیرخوارگاه ها، مراکز بهزیستی، مددکاری،سرای سالمندان) مراکز تادیبی و امنیتی( نظیر زندانها و مراکز بازپروری معتادان)، مراکز آموزشی(مهد کودک ها) و… بیابید.

اطلاعات تکمیلی مربوط به شغل، شرایط و محیط کار، آینده شغلی و درآمد پرستار و رادیولوژیست که از زبان کارشناسان مختلف در مراکز متفاوت بیان شده است نیز، در کتاب یاد شده از طریق کلیک روی  این لینک در دسترس شماست.

با مدرک پرستاری و مدرک رادیولوژی می توان استاد دانشگاه شد؟

اگر دانش آموز ممتازی باشید یا حداقل جزو دانش آموزان موفق در کلاس باشید شاید تا حالا به شغل استاد دانشگاه فکر کرده باشید. خوبست بدانید که از هر دوی این رشته ها می توانید به شغل جذاب و پردرآمد استاد دانشگاه برسید. بنابراین اگر می خواهید استاد دانشگاه شوید امکان این کار از طریق هر دو رشته وجود دارد. البته ابتدا باید تا مقطع دکترای تخصصی این رشته ها ادامه تحصیل بدهید و سپس در فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت شرکت کنید.

شرح وظایف پرستار چیست؟

مهمترین وظایف عمومی پرستار را می توان موارد زیر دانست اما با توجه به اینکه پرستار در چه محل کار می کند و در چه سطحی است میزان و تنوع آن متفاوت است.

  • ثبت مشخصات بیمار در پرونده های پزشکی او و گزارشات پرستاری
  • بررسی منظم وضعیت بیماران از جمله گرفتن دمای بدن، اندازه گیری فشار خون و کنترل وضعیت تنفسی آنها
  • کمک به پزشکان و سایر تیم درمان
  • دادن داروی بیماران مطابق با دستور پزشک
  • انجام تزریقات، تزریق خون، تمیز کردن و پانسمان زخم ها
  • استفاده از تجهیزات و دستگاه های پیشرفته پزشکی
  • احترام به بیماران و رعایت حقوق آنها
  • همکاری با بخش های مختلف بیمارستان
  • آرام سازی محیط فیزیکی، کنترل دما و نور، سر و صدای محیط و سایر عوامل محیطی و تامین شرایط استراحت به آرامش بیمار
  • کنترل و نظارت بر کار واحد پرستاری و برنامه ریزی شیفت های کاری (از وظایف سرپرستار)

 شرح وظایف رادیولوژیست چیست؟

در بیمارستانها، درمانگاهها و مراکز تصویربرداری مختلف به اشکال گوناگونی مسئولیت کارشناسان رادیولوژی تعریف شده است. اما در یک نگاه کلی می توانیم بگوییم هر رادیولوژیست به نوعی با وظایف زیر در ارتباط است :

  • تنظیم و نگهداری از تجهیزات و دستگاه های رادیوگرافی
  • تزریق ماده حاجب به بیمار در صورت لزوم تحت نظارت پزشک
  • عکسبرداری دقیق از نقاط بدن مطابق با دستورات پزشک بیمار
  • آماده کردن بیماران شامل گرفتن تاریخچه پزشکی و توضیح در مورد نحوه کار به آنها
  • مراقبت از بیماران در مقابل اشعه با قرار دادن محافظ روی نقاطی از بدن که از آنها عکسبرداری نمی شود.
  • قراردادن بیماران و تجهیزات در مکان مناسب به منظور عکسبرداری صحیح
  • استفاده از تجهیزات کامپیوتری برای انجام عکسبرداری
  • بررسی کیفیت عکس ها برای تعیین اینکه آیا نیاز به عکسبرداری مجدد است یا خیر
  • نگهداری از سوابق بیماران

دوستان گرامی امیدوارم اطلاعات این مقاله که به منظور آشنایی بیشتر شما با رشته های پرستاری و رادیولوژی ارائه شده است، بتواند به شما کمک کند تا انتخاب رشته صحیح تر و بهتری انجام دهید و پاسخ پرسش پرستاری یا رادیولوژی؟ را پیدا کنید.

لطفا توجه کنید: همانطور که قبلا اشاره شد، برای آشنایی کامل با رشته های برتر دانشگاهی علوم تجربی، مجموعه ارزشمند زیر برای نخستین بار تهیه و منتشر شده است.برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه آن روی عکس کتاب کلیک کنید: 

همچنین برای اینکه بتوانید رشته مناسب خود را پیدا کنید و با تکیه بر روشی اصولی و علمی انتخاب خود را انجام دهید، مجموعه راهنمایی تهیه شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه این کتاب راهنما روی عکس زیر کلیک کنید:

مطالب مرتبط

2 نظر

  1. سارا

    والا ما گذرمون ب بیمارستان افتاد خدا کنه هیش کی نیفته…
    ینی از همه ی این وظایفی ک نوشته بودین ما هیچی از پرستاراش ندیدیم…
    یکی از پرستارای مریضمو ک هی از وقتی شیفتش بود تا تموم شد من ندیدم حتی نیومد بگه کیه…

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بهترین رشته تجربی