چگونه بهترین کارشناس بازاریابی را استخدام کنیم ؟

استخدام کارشناس بازاریابی

در ایران در سال های اخیر نقش کارشناس بازاریابی با مشاغل فروش و ویزیتوری اشتباه گرفته می شود. آنچه در روزنامه ها و نشریات تحت عنوان استخدام بازاریاب چاپ می شود در واقع همان ویزیتور است که باید با مراجعه به خریداران احتمالی یا تماس تلفنی با آنها نسبت به معرفی محصول یا خدمات شرکت کارفرما اقدام کرده و پس از جلب نظر وی محصول خود را به آنها بفروشد.

به صورت مشخص شغل بازاریابی یا به عبارت بهتر کارشناس بازاریابی (که در ایران مرسوم تر می باشد) با شغل کارشناس فروش نیز متفاوت است و در شرکت های بزرگ معمولا واحد بازاریابی از واحد فروش نیز مجزا می باشند. به عبارت بهتر تیم بازاریابی به بررسی و جمع آوری اطلاعات بازار از طرق مختلف پرداخته و بر اساس تحلیل های بدست آمده اقدام به طراحی سیاست های تبلیغاتی، طراحی محصول، نحوه توزیع و … می کند و به مدیرعامل در این حوزه مشورت ارائه می دهد. در صورتی که تیم فروش بر اساس سیاست های تنظیم شده در بخش بازاریابی نسبت به برقراری ارتباط با مشتریان، برگزاری جلسات مذاکره فروش، ارائه پیشنهاد قیمت و در نهایت انعقاد قرارداد اقدام می نماید.

حالا اگر شما هم قصد استخدام کارشناس بازاریابی برای شرکت یا کسب و کار خود را دارید ، این مقاله مناسب شماست.

 

چهار ویژگی مشترک در بین کارشناسان بازاریابی ممتاز:

 

۱) علاقه و اشتیاق

بر طبق پژوهش های مدرسه کسب و کار “هاروارد”، اگر به اشتیاق افرادی که استخدام شان می کنید توجه نکنید، در نهایت با کارکنانی مواجه خواهید شد که هرگز با علاقه کار نخواهند کرد.

واقعیت روشنی است که اگر افراد به کار خود اشتیاق و علاقه داشته باشند آن را بهتر و با خلاقیت انجام می دهند. صرف نظر از محرک هایی همچون، علاقه، لذت، رضایت، و یا احساس چالش شخصی، بازاریاب مشتاق احتمال بیشتری دارد که ریسک کند و بدنبال چندین راه حل برای یک مساله باشد، و به جای راحت ترین راه حل به دنبال بهترین راه حل بگردد. افراد مشتاق همچنین شور و شوق را در میان اعضای دیگر گروه خود بر می انگیزند.

معمولاً فهمیدن اینکه افراد به کار خود اشتیاق دارند یا نه آسان است. از آنها بپرسید که چرا کاری را که در حال انجامش هستند را انجام می دهند، چه ناامیدی هایی داشته اند، و شغل رویایی آنها چه چیزی می توانست باشد. به نحوه صحبت کردن آنها در مورد کارشان، شور و شوق و هیجان آنها در مورد پروژه گوش کنید. آن را در چشمانشان و حرکات بدن و صورتشان مشاهده کنید. علاوه بر این، در صورتیکه دیگران از کلمه “اشتیاق” برای توصیف داوطلب استفاده کنند، شما با یک کاندیدی روبرو هستید که ارزش توجه کردن را دارد.

 

۲) پیگیری ایده های جدید

کارمندانی که تمایل به رویارویی با ایده های جدید را دارند نیز می توانند متفاوت و به عنوان کارشناس بازاریابی ، گزینه مناسبی باشند. لیست بلند بالایی از داستان های مهیج در مورد موفقیت در کسب و کار وجود دارد که از چالش یک کارمند نسبت به هنجار و متفاوت فکر کردن ناشی شده است. سوالاتی وجود دارد که می توانیم حین مصاحبه استفاده کنیم تا بدانیم که آیا یک داوطلب تمایل به متفاوت فکر کردن دارد یا نه. همچنین می توانید به نحوه برخورد آنها با یک مساله، چالش یا فرصت در کار قبلی توجه کنید. بنابراین سعی کنید از داوطلب ها همیشه در مورد بزرگترین موفقیت و همچنین بزرگترین شکست شان سوال کنید.

 

۳) کنجکاوی قابل توجه

چه چیزی یک فرد باهوش را از یک فرد نابغه متمایز می کند؟ کنجکاوی. داوطلب چه سوالاتی می پرسد؟ هنگامیکه یک کار چالش برانگیز در مورد کارهای قبلی داده شد، رویکرد اولیه داوطلب در مورد آن کار چه بود؟ از این رویکرد بخوبی می توان در مورد کنجکاوی استفاده کرد: آیا آنها سوال هایی پرسیدند، آیا تحقیق انجام می دهند، با افراد مربوطه صحبت می کنند، و یا مستقیماً طرح تاکتیکی اتخاذ کردند و به عملیات اجرایی می پردازند؟

 

۴) ذهن باز و خلاق

معمولا موفق ترین بازاریابان آنهایی هستند که ذهن بازی دارند. آن ها روش هایی برای مقابله با حوادث غیر منتظره پیدا می کنند. کار با یک چیز که غیرمنتظره است و برای اولین بار با آن مواجه هستید متفاوت از کاری است که در مورد آن اطلاعات دارید. تفاوت بین کسی که فقط برنامه های از پیش تعیین شده را انجام می دهد و شخص انعطاف پذیر و سازگار در این است که در مورد شخص دوم واقعاً می فهمید که او چگونه فکر می کند، چگونه استرس را کنترل می کند، چگونه تدبیر می کند، و عقیده او در شرایط غیر ملموس که ممکن است قبلاً تجربه نکرده باشد را می دانید.

یکی دیگر از مشخصه های بارز یک بازاریاب با فکر باز، چگونگی برخورد او با ابهام و عدم اطمینان است. با پذیرش عدم قطعیت و ابهام، آنها از توانایی های خود استفاده کرده و فی البداهه اقدام می کنند تا با شرایط انطباق داشته باشند و به گزینه های دیگر هم فکر و در موردش تصمیم گیری کنند، که همه آنها شامل ریسک پذیری و قضاوت درست است و تمام آنها نشانه یک بازاریاب بزرگ است.

افراد موفق هرگز فرصت را از دست نمی دهند، آنها بسرعت موقعیت را درک می کنند، از منابع بهره می برند، تصمیم گیری کرده و اقدام می کنند. ممکن است که این راه حلی کامل نباشد، اما آنها با مشکل روبرو می شوند. برای مواجهه با مسائل غیر منتظره نیاز به چاره جویی، فکر کردن سریع و شجاعت است. اینها ویژگی های یک انسان موفق هستند.

بخشی از مقاله فوق برگرفته از سایت mohammadbadali.com می باشد.