چطور در گفتگو تسلط داشته باشیم؟

conversation

 

آیا تاکنون پیش آمده که شانه به شانه رییس تان در آسانسور ایستاده باشید و بدانید که این بهترین فرصت و شانس شماست که چیزی بگویید؟ اما چیزی به ذهن تان نرسد؟

بعضی مردم مهارت صحبت کردن را می دانند. می دانید آنها چه کسانی هستند، همان هایی که روان و راحت حرف می زنند. آنها استعداد ویژه ای در خلق مکالمه و توانایی ذاتی در ادامه دادن آن دارند. فرقی نمی کند کجا باشند، در صف یک کافی شاپ، در یک فرودگاه، آسانسور یا اینکه با چه کسی صحبت می کنند؛ یک مشتری یا یک مقام مافوق، در هر صورت آنها بی دردسر با فردی که کنار دست شان ایستاده مشغول صحبت می شوند.

خیلی زود کار به لبخند و خنده و رد و بدل کردن کارت محل کار کشیده خواهد شد. آنها چطور این کار را انجام می دهند؟ افراد موفق در گفتگو تبحر دارند و این برای بسیاری از آنها یک مهارت آموختنی است. بنابراین حتی اگر گفتگوی شما روان پیش نمی رود، می توانید هنر مکالمه را بیاموزید و یاد بگیرید چگونه ماهرانه آن را آغاز کنید.

آغاز گفتگو:

۱- صمیمی باشید

لبخند بزنید و پذیرا باشید. شاید خیلی آسان تر باشد که همانجا توی صف بایستید اما باید جلو بروید و سعی خودتان را بکنید. به راستی برای خلق یک لحظه خوشایند به هیچ چیز دیگری جز لبخند نیاز ندارید.

۲- تیزبین باشید

از رفتار بدن طرف مقابل سرنخ بگیرید. افرادی که با اشتیاق سرگرم تلفن همراه خود هستند، درگیر گفتگو کردن با شما نمی شوند. افرادی که این طرف و آن طرف را نگاه می کنند، برای یک گفتگوی غیررسمی پذیراتر هستند. کسی را برای گفتگو انتخاب کنید که تمرکزش روی چیز دیگری نباشد.

میانه گفتگو

۳- متوجه باشید

نقاط مشترک خود را با هم قسمت کنید. سرنخ این موضوع، دو طرفه بودن آن است. اول یک سوال بی انتها بپرسید. اگر طرف مقابل بتواند با بله یا خیر پاسخ شما را بدهد آنگاه احساس می کنید دارید بیست سوالی بازی می کنید. سپس مطلب خود را خوشایند کنید. اظهارنظر درباره کند حرکت کردن سرویس، ناملایم بودن آب و هوا یا تاخیر پرواز، گله و شکایت است و طرف مقابل را به همین طریق با شما همراه می کند و مجبور می شوید به هر اتفاق بدی که در زندگی او رخ داده گوش کنید.

۴- مرتبط باشید

درباره چیزهایی صحبت کنید که به هم مربوط باشند. مطالبی که نمی توان آنها را به سادگی به آنچه قابل مشاهده است ربط داد، گیج کننده هستند. غریبه های مرموز، سوژه های داستانی فوق العاده ای هستند اما خارج از فضای فیلم و داستان، موجودات آزاردهنده ای هستند. اگر چیزی از تلویزیون نمایش داده شده است که شما را وادار به اظهارنظر می کند، هنگام صحبت کردن کمی به سمت تلویزیون بچرخید.

۵- آرام و خونسرد باشید

هر گفتگویی این قابلیت را دارد که خوشایند و لذتبخش باشد حتی اگر در آسانسور با یک مقام مافوق تنها شده اید، یادتان باشد که هدف شما برقراری ارتباط و گفتگوی ساده است، نه ارتباط جدی و سختی که به پیشرفت شغلی یا اخراج شما منتهی شود.

۶- هوشیار باشید

مدام حرف نزنید.اگر متوجه شدید مکالمه یکطرفه شده و فقط خودتان دارید حرف می زنید، از طرف مقابل سوالی بپرسید. به جای اینکه مدام خودتان اظهارنظر کنید، سعی کنید بفهمید طرف مقابل چه فکر می کند.

پایان گفتگو: فرصتی برای ارتباط دوباره خلق کنید

۷- جدی و دقیق باشید

ارتباط را بشناسید. اگر گفتگویی چند دقیقه به طول انجامید، مشخص است که مورد علاقه هر دو طرف است و شما یک ارتباط برقرار کرده اید. وقتی هیچ کدام از شما زمینه مشترکی پیدا نمی کنید یا معلوم می شود که یکی از شما دو نفر تمایل ندارد، کاملا پذیرفته شده است که محترمانه لبخند بزنید و به سمت دیگری نگاه کنید.

۸- باوقار و گیرا باشید

با ادب و نزاکت از گفتگو خارج شوید. کارت محل کارتان را تقدیم کنید و به طرف مقابل بگویید که خوشحال می شوید از طریق ایمیل با او در ارتباط باشید. اگر دلیل دیگری برای ادامه این ارتباط وجود ندارد، گفتگوی خود را با این جمله ساده تمام کنید: «از صحبت کردن با شما لذت بردم.»

گفتگو برای بیشتر مردم یک مهارت آموختنی است، پس اگر به صورت ذاتی هم این استعداد را ندارید، حداقل تلاش کنید در آن خبره شوید. این همان کاری است که افراد موفق انجام می دهند.

 

منبع: مجله موفقیت