چرا شغل فروش و بازاریابی را انتخاب کنم؟

مزایای شغل فروش و بازاریابی

 

برایان تریسی از پیشکسوتان حوزه فروش و بازاریابی در دنیا، معتقد است بسیاری از افراد به این دلیل وارد مشاغل فروش می شوند که نمی توانند شغل دیگری را پیدا کنند که آن چیزهایی را که آنها از یک شغل می خواهند به آنها بدهد.

برخی از متخصصان فروش در سراسر جهان اذعان دارند که آنها در ابتدا قصد و برنامه قبلی و مشخصی برای ورود به این حوزه نداشته اند ولی اکنون به فکر تغییر شغل خود نیستند و می خواهند در این کار بمانند.

ممکن است شرایط شغل فروشندگی (البته به معنای حرفه ای آن) در ایران با شرایط این شغل در کشورهای توسعه یافته کمی متفاوت باشد، اما اصول آن یکسان است. در مجموع دلایل مختلفی وجود دارد که افراد تمایل پیدا می کنند که وارد مشاغل حوزه فروش شوند. در ادامه برخی از آنها را بیان می کنیم :

 

انگیزه مالی

مشاغل کمی هستند که در حد مشاغل فروش امکان درآمد بالقوه داشته باشند. البته این در مورد همه مشاغل فروش صدق نمی کند ولی بسیاری از آنها این شرایط را دارند. در فروش درآمد شما به عملکرد تان بستگی دارد. کارفرماها معمولا برای مشاغل فروش یک حقوق ثابت در نظر گرفته و بقیه حقوق را به صورت پورسانت که درصدی از میزان فروش است تعیین می کنند. به این معنا که هر چقدر فرد بیشتر بتواند بفروشد، درآمد بیشتری نصیب او می شود.

البته درصدهای پورسانت در شرکت ها و حوزه های گوناگون متفاوت است و این بدان معناست که درآمد متخصصان فروش نیز بسته به نوع و سطح شرکت محل کار و میزان تجربه و تخصص شان متفاوت است. به عنوان مثال فروشنده یک فروشگاه کوچک مطمئنا درآمد کمتری نسبت به کارشناس فروش یک شرکت بزرگ دارد به خصوص اگر دارای تجربه و تخصص خوبی باشد.

هر چه فروشنده توانمندتر و باتجربه تر باشد درصد بیشتری به او پرداخت می شود. چون این فرد می تواند فروش بیشتری را برای شرکت به ارمغان بیاورد. از آنجا که فروش محصولات و خدمات مهم ترین بخش هر شرکتی است، کارفرماها همیشه به دنبال کارشناسان حرفه ای در این حوزه هستند. مخصوصا در شرایط حاضر ایران که با وضعیت رکود اقتصادی مواجه هستیم، اغلب شرکت ها به دنبال استخدام کارشناس فروش و کارشناس بازاریابی می باشند و درصد استخدام این دو شغل به نسبت سایر مشاغل بسیار بیشتر است. کارفرماها سعی می کنند انگیزه کافی را به کارشناسان حوزه فروش خود بدهند تا در نهایت سطح فروش شرکت هایشان را ارتقا دهند. این انگیزه اغلب به صورت مالی می باشد.

 

منعطف بودن

بسیاری از مشاغل فروش برنامه زمانی منعطفی دارند. افرادی که به آزادی عمل در کارشان علاقه دارند می توانند وارد این حوزه شوند. (البته مجددا متذکر می شویم که منظور از شغل فروشندگی در اینجا، فروش حرفه ای است نه ویزیتوری یا کارمند اداری فروش که از صبح تا عصر فقط به صورت تکراری با مشتریان احتمالی تماس گرفته می شود.)  افراد حرفه ای در حوزه فروش از این انعطاف و آزادی عمل سوء استفاده نکرده و در ساعات کاری به صورت مشخص روی کارشان متمرکز هستند. به این دلیل است که نتایج بسیار خوب و مثبتی را نیز کسب می کنند.

اگر شما به یک متخصص فروش موفق یک کار تمام وقت پشت میزی را پیشنهاد کنید به احتمال زیاد پیشنهادتان رد می شود چون این فرد به یک برنامه کاری منعطف  روزانه عادت دارد و نمی تواند کل روز را پشت میز اداری در یک محیط بسته بنشیند.

 

امنیت شغلی

اگر در کار خود حرفه ای باشید و کارتان برای کارفرما باارزش باشد، احتمال کمی وجود دارد که اخراج شوید. (اگرچه در شرایط خاص شرکت ، مانند انحلال، انتقال و …، ممکن است این اتفاق بیافتد.) البته این برای اکثر مشاغل صدق می کند اما مشاغل فروش آخرین پست هایی هستند که در یک شرکت در حال افول حذف می شوند. زیرا فروش برای شرکت درآمد می آورد و شاید بتوان با کسب درآمد بیشتر، شرکت را سرپا نگه داشت.

از طرفی در شرکتی که محصول یا خدماتی را برای فروش عرضه می کند، درآمدش به میزان فروش بستگی دارد. پس اگر فروش خوبی داشته باشید، به احتمال زیاد امنیت شغلی خوبی نیز در آن شرکت خواهید داشت.

نکته دیگر این است که امروزه شرکت ها به دنبال کسانی نیستند که فقط بفروشند بلکه هر شرکتی به دنبال فروشنده متخصص در صنعت و حوزه خاص خود می باشد. در حالی که تخصصی شدن حوزه های فروش شاید امنیت شغلی را کاهش بدهد ولی در عوض درآمد بالقوه افراد حرفه ای در فروش را افزایش می دهد. به عنوان مثال یک فروشنده حرفه ای در صنعت مواد غذایی در صورت انتقال و جابجایی، ترجیح می دهد وارد یک شرکت مواد غذایی دیگر شود نه اینکه مثلا وارد شرکت فولادی یا نرم افزاری. چون او با نحوه فروش مواد غذایی آشنا است و ممکن است تخصص لازم در فروش محصولات فولادی یا نر م افزاری را نداشته باشد. بنابراین انتخاب های بعدی او برای استخدام فقط محدود به شرکت های مواد غذایی می شود.

 

هیجان پیروزی

هر فردی دوست دارد برنده بشود و احساس کند که کار متفاوتی را انجام می دهد. در حالی که  هر شغلی هدف خاصی دارد و مهم است، بسیاری از افراد احساس خوبی در شغل شان ندارند. البته نه در مشاغل حوزه فروش. هیچ چیز به خوبی احساس بعد از  بستن یک قرارداد بزرگ نیست. این کار علاوه بر اینکه پاداش مالی زیادی را به شما می رساند، امنیت سایر مشاغل شرکت از جمله پشتیبانی و تولید را افزایش می دهد. در کنار همه اینها شکست دادن رقبا و پیروزی بر آنها در کنار ارائه یک محصول یا خدمت خوب به مشتری، احساس بسیار بهتر و ارزشمندتری را نسبت به پاداش های مالی نصیب شما می کند.

 

وجود فرصت های استخدامی زیاد

از آنجا که درآمد هر شرکتی به فروش آن بستگی دارد، تقریبا در اکثر شرکت ها کارکنان بخش فروش از مهم ترین نیروی های انسانی آن شرکت می باشند. به عبارت دیگر معمولا بیشتر شرکت ها خواستار استخدام متخصصان فروش هستند. اگر نگاهی به آگهی های استخدامی هر روز بیاندازید، می بینید که حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آگهی ها مربوط به استخدام متخصصان فروش می باشند.

عناوین شغلی که در آگهی های استخدامی حوزه فروش معمولا مورد تقاضا هستند عبارتند از : استخدام کارشناس فروش، استخدام کارمند فروش، استخدام مدیر فروش ، استخدام سرپرست فروش ، استخدام کارشناس فروش و بازاریابی ، استخدام مهندس فروش ، استخدام اپراتور فروش ، استخدام کارشناس فروش منطقه ، استخدام مسئول فروش ، استخدام کارشناس پشتیبانی فروش ، استخدام کارشناس ارشد فروش ، استخدام کارشناس مهندسی فروش ، استخدام کارشناس برنامه ریزی فروش ، استخدام کارشناس بازرگانی ، استخدام مدیر بازرگانی ، استخدام بازاریاب ، استخدام کارشناس بازاریابی ، استخدام مدیر بازاریابی ، استخدام کارشناس ارشد بازاریابی و فروش و یا استخدام مدیر فروش داخلی. 

برای مشاهده آگهی های استخدامی این حوزه می توانید از اینجا وارد شوید. 

در حالی که احساس و رضایت درونی افراد در مشاغل مختلف فروش متفاوت است و همه این مشاغل شرایط یکسانی ندارند، اما هیجان پیروزی، درآمد مناسب، منعطف بودن کار، فرصت های استخدامی زیاد و این حقیقت که شما به عنوان یک متخصص حوزه فروش می توانید برای دیگران مشاغلی را ایجاد کرده و یا به آنها امنیت شغلی بدهید، همه اینها دلایلی است که انتخاب شغلی در حوزه فروش را برای شما می تواند جذاب تر کند.