مهم ترین نکات در نوشتن رزومه استخدامی

رزومه نویسی

داشتن یک رزومه استخدامی مناسب کمک زیادی به شما می کند تا بتوانید یک موقعیت استخدامی خوب پبدا کنید. اگر سعی کنید نکات زیر را در نوشتن رزومه رعایت کنید، حتما بسیار موثر خواهد بود:

رزومه مختصر، مفید و اختصاصی

برای هر کارفرمایی رزومه ای بر اساس نیاز وی تهیه کنید. بدین ترتیب رزومه شما می تواند تأثیرگذارتر باشد. مختصر و مفید توضیح دهید. سعی کنید رزومه خود را در یک یا حداکثر دو صفحه خلاصه کنید تا کارفرما بتواند در زمانی کوتاه اطلاعات کلیدی را پیدا کند. از بیان موارد غیر مفید پرهیز کنید. شلوغ شدن و طولانی شدن رزومه باعث می شود تا نکات قوت آن کمتر در معرض دید قرار گیرد.

توجه به نیازهای کارفرما

به تخصصها و مهارتهای مورد نیاز کارفرما در استخدام، با تأکید بیشتری اشاره کنید. می توانید با پر رنگ کردن یا خط کشیدن زیر مهارتهای مربوط به شغل مورد نظر توجه کارفرما را به نکات قوت و توانایی های خود جلب کنید.

عبارات کوتاه به جای جمله های بلند

رزومه استخدامی باید واضح و روشن نوشته شود. اطلاعات خود را با دقت و واضح توضیح دهید و از کلمات و عبارات مناسب استفاده کنید تا کارفرمایان بتوانند بدون مشکل و سریعاً اطلاعات مورد علاقه خود را در آن پیدا کنند از عبارات استفاده کنید نه جملات. حتی الامکان از جمله استفاده نکنید .جملات طول رزومه شما را افزایش می دهد و پیدا کردن کلمات کلیدی در آن را مشکل می سازد.

دقت در ثبت تاریخ ها و نوشتن کلمات

تاریخ ها را دقیق ذکر کنید. یکی از نکات مهم در رزومه سندیت آن است. بنابراین تا حد ممکن سعی کنید تاریخها، آدرسها و سایر مراجع را با دقت و کامل وارد کنید.

رزومه نباید حاوی اشتباهات چاپی و غلط های املایی باشد. وجود یکی دو غلط املایی در رزومه ارزش و تأثیرگذاری آن را کاهش می دهد. این نشان دهنده بی دقتی و بی نظمی نویسنده آن است و تأثیر بدی روی کارفرما می گذارد.

بعد از حاضر کردن نسخه اولیه رزومه، آن را خوب بررسی کنید. رزومه را چندین بار مرور کنید و آن را به دوستان و آشنایان خود بدهید تا در مورد آن نظر دهند. در هر مورد تغییرات لازم را اعمال کنید و دوباره آنرا مرور کنید تا از هر حیث بدون ایراد و مشکل باشد.

ظاهر رزومه کاغذی

ظاهر رزومه کاغذی باید منظم و تأثیرگذار باشد. حتماُ آن را پرینت کنید )حتی الامکان با کیفیت لیزری) و در صفحه آرایی و انتخاب فونت های مناسب دقت کنید تا ظاهری پسندیده و زیبا داشته باشد. سعی کنید از نسخه اصل استفاده کنید نه فتوکپی.

جذابیت را فراموش نکنید !

همانطور که در بالا گفته شد رزومه باید در اولین نگاه کاملاً جذاب و مرتب باشد. به یاد داشته باشید که رزومه جنبه ای تبلیغاتی دارد.
فارغ التحصیلان تازه کار و کسانی که تجربه کاری زیادی ندارند باید سعی کنند تا بخش تجربیات کاری رزومه را خالی نگذارند. در آن می توانند کارآموزی، پروژه های کلاسی و تجربیات و مطالعات شخصی و امثال آنها را نیز ذکر کنند.

هدف شغلی را فراموش نکنید!

هدف شغلی را یا با ذکر یک منصب یا پست سازمانی مشخص همراه کنید و یا کلا از آن بگذرید. اگر می خواهید بخشی برای بیان اهداف شغلی در رزومه خود داشته باشید، آن را با ذکر منصب مشخصی همراه کنید. زیرا هدف از این بخش ایجاد رابطه بین توانایی های شما و موقعیت معین کاری است. عباراتی مثل به دست آوردن یک موقعیت کاری خوب و متناسب با تحصیلات و توانایی های من، به هیچ وجه کمکی نمی کند (چه موقعیتی؟ چه منصبی؟) . مثلا اگر شما فارغ التحصیل رشته حسابداری هستید یکی از اهداف شغلی شما می تواند مدیر مالی یا رئیس حسابداری باشد.

نتیجه را ذکر کنید نه چیز دیگری ….

در بیان سوابق کاری سعی کنید نتیجه فعالیت شغلی خود را در هر مورد توضیح دهید. به نکاتی اشاره کنید که مشخصاً نتیجه حضور شما در جریان کار بوده است (مثلاً با ارایه روشهای جدید هزینه های شرکت را تا ۱۰% کاهش داده ام(.
دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان، بهتر است تحصیلات خود را در ابتدای رزومه بیاروند. بر نقاط قوت خود تأکید کنید و نقاط ضعف را تا حد ممکن کمرنگ کنید.
اولین خط هر پاراگراف یا بخش بیش از سایر قسمتها خوانده می شود. بنابرین مهمترین جملات خود را در ابتدا بیاورید.

 

حال می توانید با ثبت رزومه خود در دنیای کار یک رزومه استخدامی استاندارد در فرمتی مناسب داشته باشید و برای کارفرماهای مختلف ارسال نمایید.