بخش های مختلف یک رزومه استخدامی مناسب

رزومه نویسی

هر رزومه ساختار مشخصی دارد به صورتی که محتویات رزومه باید در قسمتهای مجزا و با ترتیبی معین نوشته شود. معمولا در ابتدای شروع هر بخش، عنوان اصلی آن ابتدا و بعد توضیحات مربوط به آن آورده می شود. این امر موجب می شود خواننده بسهولت و سرعت مطالب دلخواه را در متن رزومه بیابد. البته رزومه ها انواع مختلفی دارد که در اینجا به رزومه های شغلی پرداخته می شود.

ساختار اصلی هر رزومه عبارتند از :
 

۱- اطلاعات شخصی
این قسمت اولین بخش رزومه بوده و شامل اطلاعات شخصی کارجو می باشد. این اطلاعات شامل نام و نام خانوادگی، تلفن تماس، آدرس پستی، آدرس ایمیل یا پست الکترونیک و گاهی سال تولد، وضعیت تاهل و وضعیت نظام وظیفه (برای آقایان) کارجو می باشد. معمولا نام و نام خانوادگی با سایزی بزرگتر (Bold) درج می شود. 
 
۲- خلاصه سوابق و قابلیت ها
در این قسمت از رزومه  توضیح مختصری از سابقه و قابلیت های کارجو می آید. توجه داشته باشید که این بخش پس از اطلاعات شخصی آورده می شود. مطالب در این قسمت باید صریح و کوتاه باشد، یعنی معمولا شامل ۴ یا ۶ جمله می باشد که نشان دهنده یک دید کلی در مورد تجربیات، سوابق، هوش، مهارتها و عادتهای شغلی شماست. شما در این بخش به طور خلاصه و سریع روی ذهن کارفرما تاثیر می گذارید. اگر کارفرما با خواندن این بخش از رزومه تان شما را فردی متخصص، مصمم و با علاقه مند به یافتن شغل مورد نظر ببیند، تصویر مثبتی از شما در ذهن او شکل گرفته و احتمال موفقیت شما در استخدام افزایش می یابد.
 
۳-  سوابق تحصیلی
سوابق تحصیلی از نکات مهم در نگارش رزومه می باشد . در این بخش باید لیستی از مدارک علمی یا دانشگاهی خود تهیه کنید.  کارفرمایان معمولا تمایل دارند تا از آخرین وضعیت شما اطلاع پیدا کنند. بنابراین سوابق تحصیلی خود را بترتیب از آخر به اول در این بخش بنویسید. در هر مدرک خود، نام رشته تحصیلی، نام دانشگاه یا موسسه و در نهایت تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی را ذکر نمایید. می توانید موضوع پروژه یا پایان نامه و  معدل فارغ التحصیلی خود را نیز بیاورید. البته اگر  این موارد با شغل مورد درخواست شما مرتبط باشد. توجه کنید در صورتیکه آخرین مدرک تحصیلی شما کمتر از کارشناسی است، به رشته تحصیلی دبیرستان خود نیز اشاره کنید.
 
۴- سوابق شغلی و حرفه ای
 مهمترین و ضروری ترین بخش رزومه هرکارجو، سوابق شغلی و حرفه ای او می باشد. این بخش مهم ترین قسمت رزومه از دید بسیاری از کارفرمایان به حساب می آید. برای نوشتن این بخش از رزومه خود،  لیستی از سوابق شغلی و سمتهای خود در گذشته را تهیه و آنها را  بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. توضیحات خود را درباره موارد قدیمی‌تر، خلاصه‌تر ارائه کنید. بیشتر بر تجربیات مرتبط با فرصت شغلی مورد نظر خود متمرکز شوید. پیشینه‌ی شغلی شما نباید منحصر به فهرستی از مشاغل و سمت‌ها باشد. شایستگی‌ها و دستاوردهای خود را به شیوه‌ای مختصر ولی قدرتمند ارائه کنید.

برای هر کدام از سابقه کاری تان این موارد را ذکر کنید:

  • سمت و عنوان شغلی ( مانند : کارشناس فنی ، حسابدار ، مدیر مالی، منشی ، ناظر تولید و …)

  • نام شرکت، موسسه یا محل کار ( مانند بانک شهر، شرکت مپنا، انتشارات سپید و … )

  • تاریخ شروع و اتمام کار ( مانند : ازخرداد ۱۳۸۹ تا اسفند ۱۳۹۲)

  • مسئولیتها و وظایف مربوط به سمت یا شغل ( مانند : “مسئول مدیریت پروژه های برنامه نویسی” یا “مسئول مدیریت و کنترل کلیه امور مالی” یا “مدیر پروژه ساخت هتل آریا در مشهد” و …)
 
بهتر است تمام یا نیمه وقت بودن مشاغل قبلی در قسمت مسئولیتها و وظایف سمت ذکر شود. در این قسمت رزومه، نیازی به ذکر مقدار حقوق دریافتی در مشاغل قبلی نیست. پیشنهاد می شود چنانچه سوابق کاری گذشته شما در شهر دیگری انجام شده، نام آن شهر را نیز بلافاصله بعد از نام محل کار ذکر کنید.
 
چنانچه می خواهید زمینه شغلی خودتان را تغییر دهید و فکر می کنید که مسئولیتهای اخیرتان به موضوع کار مورد درخواست شما ارتباط چندانی ندارد، می توانید عنوان این بخش از رزومه را به نام سوابق مرتبط تغییر داده و در آن تنها به ذکر سمتها و مسئولیتهای مرتبط (با همان ترتیب جدید به گذشته) بپردازید. در اینصورت بخش دیگری تحت عنوان سایر سوابق کاری اضافه نموده و مواردی که دارای ارتباط کمتری هستند را در آن قسمت بیاورید.

اگر دانشجو یا کارآموزی هستید که سابقه حرفه ای در کارنامه خود ندارید، نگران نباشید. انجام هر کار یا قبول هر مسئولیتی که در گذشته و بدون استخدام انجام داده اید و حتی انجام کارهای فوق برنامه در دانشگاه نیز می تواند سابقه ای از کار و فعالیت شما محسوب شود. لذا از اینکه تازه کار هستید و قبلاً استخدام کسی یا جایی نبوده اید ناامید نباشید. به خاطر داشته باشید که هر کارمند باسابقه و مجربی یک نقطه آغاز در کارنامه حرفه ای خود دارد. کارفرمایان در رزومه شما به دنبال پیدا کردن ارتباط بین توانائی های شما و نیازهای شغل کنونی هستند و مایلند بدانند که چگونه توانسته اید از توانائی های فردی خود در امور مختلف کاری بهره گرفته و یا اینکه چطور آنها را در موقعیتهای مختلف کاری توسعه و رشد داده اید.

هنگام توضیح مسئولیتهای قبلی خود در انتخاب نوع کلمات دقت کنید. کلمات نوشته شده باید بیانگر انگیزه، جدیت و خلاقیت شما در انجام شغل مورد درخواست تان باشد. نوع نگارش باید تا آنجا که ممکن است مثبت و انرژی بخش باشد. سعی کنید از دامنه افعال و کلمات بیشتری استفاده نمائید تا رزومه تان جذاب تر گردد و از ذکر کلمات یا افعال دارای معانی منفی دوری کنید. به تفاوت بین “عنوان سمت” و “توضیح مسئولیت” توجه کنید. سمت الزاماً بیانگر روش کار نیست! از پرداختن به افکار کلیشه ای نظیر همه می دانند حسابدار چه کار انجام می دهد!!” یا ” هر کارفرمایی که میداند کنترل پروژه یعنی چه!! ” بپرهیزید و وظایفی را که انجام می دادید به روشنی توضیح دهید. بهتر است توضیحات شما با اختصار ولی کامل انجام گیرد و بجای استفاده از جمله از عبارت استفاده کنید و آنها را به شکل لیست شده زیر هم بیاورید. این امر سبب می شود تا کارفرمایان سریع تر و راحت تر محتویات رزومه شما را خوانده و مرور کند.
 

۵- دوره ها و گواهینامه های تخصصی
 این قسمت در رزومه اختیاری است. دراین بخش می توانید دوره های آموزشی مرتبط گذرانده شده و یا تجربیات مهم در پروژه های مرتبط را بصورت لیستی از عبارات خلاصه شده  بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) بیاورید. برای هر مورد نام دوره، تاریخ و محل برگزاری آن، طول دوره و نوع گواهینامه اعطایی آن را ذکر کنید.
 
۶- مهارتها و توانایی ها
بخش مهم  دیگری  از رزومه شما، به بیان مهارت ها و توانمندی های شما مربوط می شود. این بخش انواع مهارتها مانند کار با نرم افزارهای کامپیوتری مختلف، تسلط بر زبان انگلیسی و … را در بر می گیرد. در هر مهارت میزان آشنایی و تسلط خود را نیز صادقانه بیان کنید. به عنوان مثال ذکر کنید تا چه اندازه با زبان انگلیسی آشنا هستید :  آشنا به مکالمه در حد متوسط و تسلط بر مکاتبات اداری در حد پیشرفته.
 
۷- حضور در سمینارها ، جوایز و دستاوردها
بیان تجربیات شرکت در کنفرانس های علمی و تخصصی به خصوص برای مشاغل تحقیقاتی و تخصصی بسیار مهم و موثر است. لیستی از آنها تهیه کرده و بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. برای هر مورد نام سمینار یا کنفرانس را به همراه تاریخ و محل برگزاری قید نمائید. همچنین اگر در حوزه خاصی (به خصوص حوزه مرتبط با شغل مورد نظر) به موفقیتی دست یافته اید، آن را در این بخش بیان نمایید.

۸- علایق شخصی
این بخش کاملا اختیاری می باشد و در آن می توانید لیستی از کارها و مواردی که مورد توجه و علاقه شماست را بیان کنید.

۹- معرف ها
در این بخش نام ، شغل و سمت ، آدرس یا تلفن و کلاً اطلاعات مربوط به معرفین خود ( که معمولا حاضر به ضمانت شما هستند ) را ذکر کنید.
 

 مهمترین بخش رزومه 

در یک تحقیق ملی در امریکا از ۶۰۰ مدیر متولی استخدام، اکثریت قریب به اتفاق آنها گفته‌اند که مهمترین قسمت رزومه “خلاصه سوابق و قابلیت‌ها” است و استخدام‌کنندگان گفته‌اند که این قسمت از اولین قسمتهایی است که آنها می‌خوانند. اگر این خلاصه نشان دهنده توانایی فرد برای شغل مورد نظر باشد، توجه آنها جلب می‌شود و درخواست را مورد توجه قرار داده و ادامه آن را با دقت بیشتری می‌خوانند.
مدیران  مذکور همچنین اعلام کرده‌اند که تنها ۵ درصد رزومه‌ها حاوی این بخش کلیدی بودند. پس شما هم حتما خلاصه‌ای کوتاه درباره خودتان تهیه کنید. این قسمت معمولاً شامل ۴ یا ۶ جمله است که نشان دهنده یک دیدکلی در مورد تجربیات، سوابق، هوش، مهارتها و عادتهای شغلی شماست. 
کارجوی محترم، حال که با بخش های مختلف یک رزومه خوب آشنا شدید، می توانید با ثبت کامل رزومه خود در دنیای کار، خود را در معرض توجه تعداد زیادی از کارفرمایان قرار دهید. برای ثبت رزومه خود کلیک کنید.