بازاریابی محتوا و بازاریابی شبکه های اجتماعی چه تفاوتهایی با هم دارند؟

بازاریابی محتوا

بسیاری از کسانی که در حوزه فروش و بازاریابی کار می کنند، با مفاهیم مختلفی در این زمینه سر و کار دارند که دانستن هر کدام از آنها ممکن است به موفقیت شغلی آنها کمک بیشتری نماید. امروزه بخش قابل توجهی از مفاهیم فروش و بازاریابی در حیطه دنیای مجازی یعنی اینترنت ، وب سایت ها و شبکه های اجتماعی تعریف می شود.  دیجیتال مارکتنیگ (Digital Marketing) ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) ، تولید محتوا (Content Generation)، فروش آنلاین  و ده ها عبارت دیگر در حوزه فروش و بازاریابی آنلاین از جمله این مفاهیم هستند.

عموما اغلب متخصصین فروش و بازاریابی با این مفاهیم آشنا هستند اما اگر از بسیاری از مدیران کسب و کار و یا مدیران بازاریابی و حتی شرکت های تبلیغاتی سوال شود بازاریابی محتوا چیست، بسیاری از آن ها به شما می گویند که همان بازاریابی شبکه های اجتماعی است و تمایزی میان این دو عبارت قائل نیستند. اگرچه شباهت و همپوشانی زیادی میان این دو اصطلاح وجود دارد ولی در اصل با هم تفاوت دارند.  برای مثال بازاریابی محتوا نیازمند به کارگیری شبکه های اجتماعی است و البته در شبکه های اجتماعی کارشناسان بازاریابی با استفاده از بازاریابی محتوا پیام خود را منتقل می کنند، اما تمایز زیادی نیز میان این دو از لحاظ هدف، فرآیند و کانون تمرکز وجود دارد. برای روشن شدن بیشتر به چند تفاوت اصلی میان ” بازاریابی شبکه های اجتماعی”  و ” بازاریابی محتوا ” توجه نمایید :

هدف از بازاریابی

با وجود اینکه هم بازاریابی محتوا و هم بازاریابی شبکه های اجتماعی باری اهداف متعددی به کار می روند، بازاریابی شبکه های اجتماعی برای دو هدف به خصوص به کار می رود. اول به منظور افزایش آگاهی از برند ( افزایش بحث و فعالیت حول یک برند) و دوم به منظور تعامل و ارتباط مستقیم با مخاطبان و پاسخ گویی به آن ها.
در سوی دیگر، بازاریابی محتوا و مبتنی بر وب‌سایت امکانات گسترده‌تری را در اختیار برند ها قرار می دهد و با تولید محتوای با کیفیت و آوردن مخاطبان به وب سایت، برندها می توانند رابطه ای بلندمدت را با مخاطبان از مرحله آشنایی با محصول تا خرید محصول ایجاد نمایند.

نوع محتوا

در بازاریابی شبکه های اجتماعی، محتوا با توجه به آن شبکه اجتماعی که قصد فعالیت در آن وجود دارد تولید می شود. برای مثال اینستاگرام مکانی برای انتشار عکس است و چندان، تولید محتوای متنی در آن بازخورد مناسبی نخواهد داشت و یا توئیتر محدودیت ۱۴۰ کاراکتری دارد و در نتیجه انتشار محتوای بلند در آن امکان پذیر نیست. بنابراین هر کدام از شبکه های اجتماعی میزبان نوع خاصی از محتوا هستند و برخی دیگر نیز نظیر فیسبوک همه نوع محتوا را می پذیرند. بنابراین رفتار برندها در شبکه های اجتماعی باید با توجه به ساختار و تم غالب آن شبکه باشد و رفتار برندها تابعی از نوع استفاده افراد از شبکه های اجتماعی است.
اما از طرف دیگر در بازاریابی محتوا، چون کانون تمرکز وب سایت ها هستند، تقریبا محدودیتی به لحاظ نوع محتوا وجود ندارد و برندها می توانند انواع محتوا را اعم از پست بلاگ، ویدئو، اینفوگرافیک، کتاب الکترونیک، تصاویر، پادکست و … را در وب سایت خود به اشتراک بگذارند. بنابراین در بازاریابی محتوا دست بازاریابان و تولید کنندگان محتوا بازتر است و فضا برای خلاقیت نیز محیاتر می باشد.

کانون تمرکز
کانون تمرکز در بازاریابی شبکه های اجتماعی، در خود شبکه های اجتماعی است. بنابراین فعالیت ها و محتوا براساس آن شبکه اجتماعی است که ما قصد فعالیت در آن را داریم. زمانی که بازاریابان یک کمپین شبکه های اجتماعی راه اندازی می کنند در واقع آن ها در شبکه هایی مانند فیسبوک، توئیتر یا ایستاگرام، قصد فعالیت دارند و محتوایی را که تولید می کنند در این شبکه های به اشتراک می گذارند.
در طرف دیگر، کانون تمرکز در بازاریابی محتوا، وب سایت یک برند یا سازمان است و محدودیت های موجود در شبکه های اجتماعی در اینجا وجود نخواهد داشت و می توان از انواع شکل محتوا استفاده نمود. شبکه های اجتماعی برای موفقیت تلاش های بازاریابی محتوا حیاتی هستند، اما در بازاریابی محتوا شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و لینکدین اصولا به عنوان یک توزیع کننده برای لینک های وب سایت برند عمل می کنند نه اینکه خود تولید کننده محتوا باشند. به عبارت دیگر اصل محتوا در وب سایت منتشر می شود و تنها بخشی از آن مطلب یا حتی فقط لینک آن در هر یک از شبکه های اجتماعی منتشر می گردد و برای خواندن ادامه مطلب ، کاربر را به سمت وب سایت مورد نظر هدایت می کنند. 

این مطالب برگرفته از مقاله ای است که در سایت http://sisarv.com منتشر شده است. 

نظر خود را بنویسید