منوی بالا را از قسمت نمایش -> فهرست انتخاب کنید

داروسازی یا فیزیوتراپی؟

داروسازی یا فیزیوتراپی؟

 برای اینکه یک انتخاب رشته صحیح و اصولی  داشته باشید، در ابتدا باید آگاهی و شناخت نسبت به خودتان، رشته های دانشگاهی و مشاغل مرتبط پیدا کنید. کسب اطلاعات و مقایسه رشته های مختلف با هم می تواند بسیار کمک کننده باشد. به همین جهت در این مقاله قصد دارم با انجام این مقایسه به پرسش داروسازی یا فیزیوتراپی؟ پاسخ دهم.

رشته مناسب من کدام رشته است؟

ازآنجایی که انسان ها با هم بسیار متفاوت اند و ویژگی ها و خصوصیات منحصر به خود را دارند، نمی توان به راحتی و به سرعت مشخص کرد که چه رشته ای برای هر فردی مناسب است.برای اینکه بهترین رشته را برای خودتان پیدا کنید و سال های بعد از انتخاب تان پشیمان نشوید، باید دقت لازم را به خرج داده و اطلاعات لازم را بدست بیاورید. عوامل مختلفی هستند که قبل از انتخاب تان باید آنها را در نظر بگیرید.

به عنوان نمونه یکی از مهم ترین موارد، علاقه شماست. اگر بتوانید علایق واقعی تان را به درستی بشناسید، بسیار راحت تر رشته مناسب تان را پیدا می کنید.  برای شناخت بیشتر خود و علایق تان می توانید از تست شخصیت شناسی هالند کمک بگیرید.

تعداد زیادی از دانش آموزان و حتی دانشجویان هستند که پس از سال ها متوجه می شوند انتخاب رشته درستی نداشته و چند سال از عمر خود را تلف کرده اند.برای اینکه شما جزو این گروه نباشید، باید با کسب اطلاعات کافی و استفاده از بهترین روش، مرحله به مرحله پیش بروید تا به بهترین تصمیم برسید. اگر می خواهید از بهترین روش برای انتخاب رشته و شغل مناسب تان استفاده کنید، از کتاب “انتخاب رشته جادویی” استفاده کنید.(برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه، لطفا  اینجا کلیک کنید.)

داروسازی بهتر است یا فیزیوتراپی؟

در ادامه مقاله بیشتر به پاسخ این سوال می پردازیم: داروسازی یا فیزیوتراپی؟ . با اطلاع از ویژگی های اصلی این رشته ها متوجه خواهید شد که کدامیک از این رشته ها برای شما مناسب تر است. ممکن است یکی از شما علاقه بیشتری به داروسازی داشته باشد و شرایط فرد دیگری با ویژگی های شغل و رشته فیزیوتراپی تطبیق بیشتری داشته باشد. مهم این است که شما اطلاعات لازم برای انتخاب رشته داشته باشید.

داروسازی چند سال طول می کشد؟ فیزیوتراپی چطور؟

رشته داروسازی( که در مقطع دکترای عمومی دانشجو می پذیرد) دارای ۲۱۲ واحد درسی است که چیزی حدود ۶ سال زمان می برد. اما در رشته فیزیوتراپی ( که در مقطع کارشناسی دانشجو می پذیرد)  ۱۳۰ واحد درسی وجود دارد که حدود ۴ سال طول می کشد. واحدهای درسی این دو رشته با هم تفاوت هایی دارند که برای مشاهده کامل آنها روی نام رشته داروسازی و فیزیوتراپی کلیک کنید.

ظرفیت پذیرش داروسازی در کنکور سراسری چقدر است؟ رشته فیزیوتراپی در کنکور چقدر پذیرش دارد؟

 در سال ۹۵ حدود ۱۱۰۰ نفر (مرد یازن) در دانشگاه های دولتی و پردیس ها در رشته داروسازی پذیرفته شده اند.  از بین دانشگاه های مختلف که در این رشته پذیرش داشته اند، دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، تهران اصفهان و البرز با ظرفیت پذیرش بیش از ۵۰ نفر بیشترین تعداد دانشجوی داروسازی را جذب کرده اند و پردیسهای خودگردان دانشگاه های علوم پزشکی بندرعباس، جندی شاپور و اردبیل با کمتر از ۱۴ نفر دارای کمترین آمار جذب دانشجو در این رشته بوده اند.

اما در مورد رشته فیزیوتراپی! در سال ۹۵ ظرفیت پذیرش در رشته فیزیوتراپی حدود ۳۴۰ نفر (مرد یازن) در دانشگاه های دولتی و پردیس ها بوده است.  از بین دانشگاه های مختلف که در این رشته پذیرش داشته اند، دانشگاه های علوم پزشکی سمنان، علوم بهزیستی و توانبخشی با ظرفیت پذیرش بیش از ۲۴  نفر بیشترین تعداد دانشجوی فیزیوتراپی را جذب کرده اند و پردیس های خودگردان دانشگاه های علوم پزشکی اصفهان و شهید بهشتی با کمتر از ۵ نفر دارای کمترین آمار جذب دانشجو در این رشته بوده اند.

یکی از قدم های مهم در انتخاب رشته به شکل درست و اصولی، شناخت رشته های دانشگاهی است. اینکه این رشته ها چه واحدهای درسی دارند، دانشگاه های پذیرنده آنها کدام است، شغل های مرتبط با این رشته ها چه هستند، چطور می شود در این رشته ها در ایران و سایر کشورها ادامه تحصیل داد و …

شرایط ادامه تحصیل در داروسازی چیست؟ در فیزیوتراپی چطور؟

در رشته داروسازی امکان ادامه تحصیل تا سطح دکترای تخصصی در ایران وجود دارد. این کار بعد از اتمام دوره داروسازی عمومی امکان پذیراست. از حدود ۱۲ گرایش تخصصی، فارغ التحصیلان می توانند یکی را  انتخاب کنند و ادامه تحصیل دهند.

اما در رشته فیزیوتراپی! در این رشته امکان ادامه تحصیل تا سطح دکترا در ایران وجود دارد. بسیاری از فارغ التحصیلان فیزیوتراپی تا مقطع کارشناسی تحصیل می کنند و بلافاصله وارد بازارکارمی شوند. آنهایی که بیشتر به حوزه تحقیق و پژوهش علاقه مند هستند، در همین رشته ادامه تحصیل می دهند.

بازارکار رشته فیزیوتراپی چطور است؟

فیزیوتراپیست ها می توانند در بیمارستان ها، سازمان بهزیستی، هلال احمر، کلینیک های توانبخشی، مدارس، منازل و سازمانهای مربوط به توانبخشی مشغول به کار شوند. همچنین فارغ‌التحصیل‌ فیزیوتراپی‌ علاوه‌ بر استخدام‌ در مراکز دولتی‌ می‌تواند بعد از گذراندن‌ دوران‌ طرح‌ و همچنین‌ به‌ دست‌ آوردن‌ سابقه‌ کار لازم‌ (۶ سال‌ سابقه‌ کار برای‌ فعالیت‌ در مراکز استان‌ها و ۳ سال‌ سابقه‌ کار برای‌ فعالیت‌ در شهرستان‌ها) اقدام‌ به‌ تأسیس‌ کلینیک‌ خصوصی‌ فیزیوتراپی‌ کند.

فیزیوتراپیست (که به او کارشناس توانبخشی فیزیکی هم می گویند)، با استفاده از وسایل و ابزارهای مختلف مانند ابزارهای الکترونیکی و حرکات ورزشی در جهت رفع معلولیت و افزایش کارآیی عضلات و اعصاب تلاش می کند. در واقع فیزیوتراپی حیطه‌ای از پزشکی است که هدف آن پیشگیری از بیماری‌ها، درمان، توانبخشی و بالا بردن سطح سلامت می‌باشد.

بازارکار داروسازی چطور است؟

محل کار داروساز معمولا در داروخانه های شخصی و بیمارستانی یا سازمانها و شرکتهای تحقیقاتی یا دارویی می باشد. داروساز متخصصی است که در زمینه‌های تحقیقات، فرمولاسیون و تولید محصولات دارویی انسانی و دامی و فراورده‌های آرایشی و بهداشتی و نیز راهنمایی و ارایه مشاوره به پزشکان و بیماران و مصرف‌کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت می‌کند.

اگر علاقه مندید تا اطلاعات بیشتری را درباره شغل و محیط کار فیزیوتراپیست و داروساز (از جمله بازارکار، درآمد و …) کسب کنید با ما همراه شوید و برای دریافت این اطلاعات جامع، کتاب “آشنایی با ۳ + ۱۰ رشته دانشگاهی برتر تجربی” را با کلیک روی  اینجا تهیه کنید.

با مدرک داروسازی یا فیزیوتراپی می توان استاد دانشگاه شد؟

اگر تا بحال به شغل استاد دانشگاه فکر کرده اید، خوبست بدانید که از هر دوی رشته داروسازی و فیزیوتراپی می توانید به شغل جذاب و پردرآمد استاد دانشگاه برسید. بنابراین اگر می خواهید استاد دانشگاه شوید، ابتدا باید تا مقطع دکترای تخصصی این رشته ها ادامه تحصیل بدهید و سپس در فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت شرکت کنید.

شرح وظایف داروساز چیست؟

داروساز با توجه به نوع کاری که انجام می دهد، وظایف مختلفی دارد. داروسازی که در داروخانه فعالیت می کند وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • دریافت نسخه های پزشکان و آماده کردن داروهای تجویزی برای تحویل به بیماران و مراجعین داروخانه
  • کنترل ناهمگونی های نسخه بیمار و عوارض ناشی از تداخل داروها و اطلاع به پزشک معالج که می تواند از بروز یک بحران فیزیولوژی جلوگیری نماید .
  • ارائه توضیح به بیمار در مورد نحوه مصرف صحیح داروها شامل زمان ، میزان مصرف و عوارض دارو
  • ارائه توضیح به بیمار در مورد مسائل عمومی سلامتمانند رژیم های غذایی، ورزش، استرس، تجهیزات و وسایل مفید برای رفع برخی بیماری ها
  • همکاری با شرکت های بیمه در زمینه خدمات بیمه بیماران
  • نظارت بر موجودی داروخانه و تهیه محصولات و داروهای مورد نیاز
  • مدیریت کارکنان داروخانه

برخی از وظایف داروسازانی که در بخش های تحقیقاتی و دارویی کار می کنند، عبارتند از :

  • انجام تحقیقات علمی و کاربردی روی داروهای جدید و شناسایی خواص، عوارض وتاثیرات درمانی آنها
  • آموزش نحوه استفاده و اثرات داروها به داروسازان و کارکنان داروخانه ها و بیمارستان ها و …
  • تحقیق و نظارت بر اجرای مطلوب فعالیت های آزمایشگاهی و ساخت دارو ها در واحدهای تولیدی دارو
  • نظارت و بررسی کیفیت داروهای موجود
  • کنترل و نظارت بر فعالیت های داروخانه های شخصی و بیمارستانی، شرکت های تولید و توزیع دارو و سایر بخش های دارویی (مخصوص مشاغل دولتی)
  • کنترل و نظارت بر وضعیت بازار دارویی کشور (مخصوص مشاغل دولتی)

وظایف فیزیوتراپیست چه هستند؟

وظایف فیزیوتراپیست با توجه به حوزه کاری او وسیع است ، مهمترین وظایف هر فیزیوتراپیست را می توان موارد زیر دانست :

  • صحبت با بیماران در مورد دردها و مشکلات آنها به صورت دقیق
  • انجام برخی آزمایشات مانند آزمایش خون و رادیولوژی محدود
  • توجه به تشخیص های پزشکان در مورد بیمار و همکاری با آنها
  • تهیه یک برنامه درمان برای بیماران متناسب با وضعیت روحی و جسمی آنها
  • استفاده از دستگاه های مختلف فیزیوتراپی در درمان بیماران
  • انجام اعمال فیزیوتراپی مانند ماساژ، گرما دادن و … برای بیماران
  • دادن مشاوره به بیماران در خصوص سبک زندگی، رژیم غذایی و یا انجام ورزش های خاص
  • دادن آموزش های لازم به بیماران و خانواده های آنها در جهت رفع بیماری
  • ارزیابی روند پیشرفت و بهبود بیمار
  • تهیه گزارش درمان در انتهای جلسات فیزیوتراپی برای ارائه به پزشک بیمار

در انتها امیدوارم اطلاعات مفیدی برای مقایسه این دو رشته به شما ارائه شده باشد تا راحت تر بتوانید به سوال داروسازی یا فیزیوتراپی؟ پاسخی قطعی دهید و بفهمید برای شما رشته داروسازی بهتر است یا فیزیوتراپی .

لطفا توجه کنید: برای آشنایی کامل با رشته های برتر دانشگاهی علوم تجربی، مجموعه زیر برای نخستین بار تهیه و منتشر شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه آن روی عکس کتاب کلیک کنید: 

همچنین برای اینکه بتوانید رشته مناسب خود را پیدا کنید و با تکیه بر روشی اصولی و علمی انتخاب خود را انجام دهید، مجموعه راهنمایی تهیه شده است که برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه این کتاب راهنما روی عکس زیر کلیک کنید:

مطالب مرتبط

1 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بهترین رشته تجربی