منوی بالا را از قسمت نمایش -> فهرست انتخاب کنید

علوم آزمایشگاهی یا پرستاری؟

علوم آزمایشگاهی یا پرستاری؟

انتخاب رشته دبیرستان و پس از آن انتخاب رشته کنکور، یکی از مهمترین و شاید سرنوشت سازترین انتخاب های زندگی شما می باشد.

یکی از سوالاتی که دانش آموزان تجربی در هنگام انتخاب رشته کنکور دارند این است که علوم آزمایشگاهی بهتر است یا پرستاری؟ در این مقاله قصد دارم برای افزایش آگاهی شما دانش آموزان رشته علوم تجربی درباره رشته علوم آزمایشگاهی و پرستاری توضیحات بیشتری ارائه کنم تا بتوانید به پاسخ سوال رشته پرستاری بهتر است یا علوم آزمایشگاهی؟ در کمترین زمان دست یابید.

چرا آشنایی با رشته های دانشگاهی لازم است؟

آیا می دانید برای انتخاب رشته صحیح، باید چه اطلاعاتی داشته باشید؟ شما به عنوان یک دانش آموز در قدم اول باید رشته های دانشگاهی را بهتر بشناسید تا بتوانید بر اساس تفاوتها و شباهتهایی که با هم دارند، صحیح تر تصمیم بگیرید. در واقع قبل از این که صرفا با توجه به رتبه کنکور خود، رشته ها و دانشگاه های مناسب تان را پیدا کنید، باید خود را به اطلاعات دیگری برای انتخاب رشته هم مجهز باشید.

به عنوان مثال، آشنایی با دروسی که قرار است در رشته دلخواه تان در دانشگاه بخوانید ( به آنها واحدهای درسی، سرفصل یا برنامه درسی و یا چارت هم می گویند) مهم است. حتما می پرسید این موضوع چه اهمیتی دارد؟ اهمیتش این است که  شما قرار است طی چندین سال همین دروس را بخوانید و اگر به آنها علاقه نداشته باشید، حتما دچار مشکل خواهید شد. مثلا تصور کنید شما به درس شیمی بسیار علاقه مندید و با این تصور که در رشته مهندسی شیمی، دروس شیمی زیادی تدریس می شود این رشته را انتخاب می کنید.  در حالی که چنین نیست و سهم دروس ریاضی، مهندسی و فیزیک در این رشته بسیار بیشتر از شیمی است.

حالا شما برای اطلاع از دروس هر رشته دانشگاهی می توانید از صفحه مربوط به آن رشته در سایت مسیر ایرانی دیدن کنید و ضمن کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن رشته، با دروس آن هم آشنا شوید.

یکی از قدم های مهم در انتخاب رشته به شکل درست و اصولی، شناخت رشته های دانشگاهی است. اینکه این رشته ها چه واحدهای درسی دارند، دانشگاه های پذیرنده آنها کدام است، شغل های مرتبط با این رشته ها چه هستند، چطور می شود در این رشته ها در ایران و سایر کشورها ادامه تحصیل داد و …

چه رشته ای مناسب من است؟

شاید نتوان خیلی سریع رشته ای را که مناسب شماست، پیدا کرد. به دلیل اینکه خصوصیات، ویژگی ها، طرز فکر و اولویت های افراد با هم بسیار متفاوت است.برای اینکه بهترین رشته را برای خودتان پیدا کنید و سال های بعد از انتخاب تان پشیمان نشوید، باید دقت لازم را به خرج داده و اطلاعات لازم را بدست بیاورید. چیزهای مختلفی هستند که قبل از انتخاب تان باید آنها را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال یکی از مهم ترین موارد، علاقه شماست. شما اگر بتوانید علایق واقعی تان را به درستی بشناسید، بسیار راحت تر رشته مناسب تان را پیدا می کنید.  برای شناخت بیشتر خود و علایق تان می توانید از تست شخصیت شناسی هالند کمک بگیرید.

فرآیند انتخاب رشته و شغل مناسب در زندگی تان بسیار مهم و حیاتی است.بسیاری از دانش آموزان و حتی دانشجویان پس از سال ها متوجه می شوند که انتخاب رشته درستی نداشته و چند سال از عمر خود را تلف کرده اند.برای اینکه شما جزو این گروه نباشید باید با کسب اطلاعات کافی و استفاده از بهترین روش، مرحله به مرحله پیش بروید تا به بهترین تصمیم برسید.  اگر می خواهید از بهترین روش برای انتخاب رشته و شغل مناسب تان استفاده کنید، از کتاب انتخاب رشته جادویی کمک بگیرید و  اینجا کلیک کنید. 

علوم آزمایشگاهی یا پرستاری

در ادامه بیشتر در باره این سوالات بحث خواهیم کرد : علوم آزمایشگاهی یا پرستاری؟ ، علوم آزمایشگاهی بهتره یا پرستاری، کدام یک از این رشته ها می تواند برای شما مناسب تر باشد؟ ممکن است یکی به پرستاری علاقه بیشتری داشته باشد و دیگری با ویژگی های شغل و رشته علوم آزمایشگاهی انطباق بیشتری داشته باشد. مهم این است که شما با آگاهی رشته خود را انتخاب کنید.

 رشته پرستاری در آزمون سراسری چه مقطعی دانشجو می پذیرد؟ علوم آزمایشگاهی چطور؟

در  دانشگاه های کشور  رشته پرستاری و علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی پذیرش دانشجو دارند. اما در هردو رشته امکان ادامه تحصیل تا سطح دکترا هم وجود دارد. بنابراین فارغ التحصیلان کارشناسی پرستاری یا علوم آزمایشگاهی با شرکت در آزمون می توانند در مقطع ارشد ودکترا ادامه تحصیل دهند.

بسیاری از افرادی که وارد این دو رشته می شوند تا مقطع کارشناسی ادامه داده و وارد بازارکار می شوند. البته در رشته علوم آزمایشگاهی درصد بیشتری از فارغ التحصیلان نسبت به پرستاری تا مقاطع بالاتر (کارشناسی ارشد و دکتری) ادامه تحصیل می دهند.

رشته پرستاری و علوم آزمایشگاهی چند ترم هستند؟

کارشناسی رشته پرستاری و کارشناسی علوم آزمایشگاهی حدود ۴ سال و به نوعی ۸ ترم می باشد. اگر قصد ادامه تحصیل داشته باشید، ۲ سال برای مقطع ارشد و حدود ۵ تا ۶ سال هم برای دکترا باید وقت بگذارید.

سر فصل دروس کارشناسی پرستاری و سرفصل دروس علوم آزمایشگاهی چه هستند؟

 رشته های کارشناسی در دانشگاه معمولا ۱۳۰ واحد درسی دارند که گذراندن همه آنها معمولا چیزی حدود ۸ تا ۹ ترم طول می کشد. دروس علوم آزمایشگاهی و پرستاری شامل دروس عمومی، دروس پایه، دروس اختصاصی و دروس کارآموزی می باشد.  از این نظر بین این دو رشته تفاوتی وجود ندارد. اما تفاوتهایی از نظر تعداد واحدهای کارآموزی و نیز واحدهای تخصصی دارند که می توانید جزئیات را برای رشته پرستاری و علوم آزمایشگاهی با کلیک بر روی نام هر کدام از آنها مشاهده کنید.

 ظرفیت پذیرش کارشناسی پرستاری چقدر است؟

در سال۹۵ حدود ۵ هزار نفر در دانشگاه های دولتی و پردیس ها در رشته پرستاری پذیرفته شده اند. از این تعداد تقریبا نیمی مرد و نیم دیگر زن بوده اند.

از بین دانشگاه های مختلف، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی ارومیه و دانشگاه علوم پزشکی مازندران با ظرفیت پذیرش بیش از ۲۰۰ نفر بیشترین تعداد دانشجوی پرستاری را جذب کرده اند و دانشگاه های علوم پزشکی بم، پردیس خودگردان علوم پزشکی جندی شاپور و علوم پزشکی اصفهان با کمتر از ۲۰ نفر دارای کمترین آمار جذب دانشجو در این رشته بوده اند.

 ظرفیت پذیرش کارشناسی علوم آزمایشگاهی چقدر است؟

در رشته علوم آزمایشگاهی در سال ۹۵ حدود ۱۵۰۰ نفر (مرد یازن) در دانشگاه های دولتی و پردیس ها پذیرفته شده اند.  از بین دانشگاه های مختلف که در این رشته پذیرش داشته اند، دانشگاه های علوم پزشکی شیراز، مازندران و اراک و موسسه غیرانتفاعی علوم پزشکی وارستگان مشهد با ظرفیت پذیرش بیش از ۵۰ نفر بیشترین تعداد دانشجوی علوم آزمایشگاهی را جذب کرده اند و پردیسهای خودگردان دانشگاه های علوم پزشکی گلستان و مازندران و دانشگاههای علوم پزشکی ارتش و تربت حیدریه با کمتر از ۲۰ نفر دارای کمترین آمار جذب دانشجو در این رشته بوده اند.

یک کارشناس آزمایشگاه بعد از لیسانس تا چه مقطعی می تواند ادامه تحصیل دهد؟ پرستار چطور؟

هردو رشته امکان ادامه تحصیل تا سطح دکترا را در ایران دارند. اما معمولا بیشتر افرادی که وارد این دو رشته می شوند فقط تا مقطع کارشناسی ادامه می دهند . البته پرستاران و کارشناسان آزمایشگاه پس از کارشناسی برای مقطع ارشد و دکترا می توانند به غیر از رشته خود، در برخی از رشته های دیگر نیز وارد شوند.

به طور کلی از نظر ارتباط رشته ها تا سطح دکترا و تعداد شاخه هایی (گرایشهایی) که بعدا می توانید انتخاب کنید، تفاوت هایی وجود دارد که اطلاعات بیشتر آن به همراه اطلاعات جذاب و مفیدی در خصوص رتبه های لازم در مناطق مختلف، ظرفیتهای دانشگاهها و انواع آنها و … در کتاب “آشنایی با ۳ + ۱۰ رشته دانشگاهی برتر تجربی”( اینجا ) ارایه شده است.

آیا امکان تحصیل در رشته پزشکی بعد از پایان تحصیلات کارشناسی رشته پرستاری (به صورت کارشناسی به پزشکی) وجود دارد؟ در مورد علوم آزمایشگاهی به پزشکی چطور؟

برای علاقه مندان رشته پزشکی که به هر دلیلی موفق به قبولی و تحصیل در رشته پزشکی نشده اند و به جای آن در یکی از رشته های کارشناسی گروه پزشکی و علوم ریاضی و فنی تحصیل می کنند، امکان جالبی وجود دارد. این امکان، کارشناسی به پزشکی ( لیسانس به پزشکی ) نام دارد.

در این روش، علاقه مندان پزشکی می توانند پس از پایان تحصیلات کارشناسی و گذراندن طرح (اگر که رشته آنها طرح داشته باشد)، به شرط داشتن شرایط لازم و در صورت قبولی در آزمون کارشناسی به پزشکی، به ادامه تحصیل در رشته پزشکی بپردازند. در حال حاضر این طرح در یکی از بهترین دانشکده های پزشکی (علوم پزشکی تهران) اجرا می شود .

برای رشته پرستاری به پزشکی و رشته علوم آزمایشگاهی به پزشکی هم این امکان وجود دارد و شما می توانید پس از تحصیلات دوره کارشناسی، شانس خود را برای ورود به رشته پزشکی امتحان کنید.. شما می توانید برای آشنایی با جزئیات موضوع و نیز مطالعه ” شرایط پذیرش دانشجوی پزشکی از مقطع کارشناسی ” این مقاله را مطالعه کنید.

 کارشناس آزمایشگاه کجا کار می کند؟

 یک کارشناس آزمایشگاه همانطور که از نامش پیداست، معمولا در یک آزمایشگاه تشخیص طبی مشغول به کار می شود. این آزمایشگاه می تواند یکی از بخش های یک بیمارستان باشد یا اینکه به طور مجزا و به صورت آزمایشگاه تشخیص طبی مستقل باشد. کارشناسان آزمایشگاه در بیمارستانها و یا مراکز تشخیصی مستقل معمولا با نمونه های آزمایشگاهی، تجهیزات آزمایشگاهی و گزارش های پزشکی سر و کار دارند. تعدادی از آنها نیز ممکن است بخشی از وقت خود را با بیماران و مراجعه کنندگان و کارهایی از قبیل خون گیری یا دریافت نمونه های آزمایشگاهی بگذرانند. غیر از بیمارستان و مراکز تشخیص طبی، آنها حتی ممکن است در محیط های غیر طبی نظیر آزمایشگاههای صنعتی، دارویی، مواد غذایی و مشابه آن کار کنند. (به عنوان کارشناس آزمایشگاه یک کارخانه صنایع غذایی یا لابراتوار بهداشتی یا شرکت دارویی و …). در این صورت معمولا تمرکزشان روی تشخیص عوامل بیماریزا و پیشگیری از بیماری است و نه فرد بیمار و تشخیص بیماری او .

 محل کار پرستار چگونه است؟

پرستاران معمولا در محیط های درمانی و بیمارستانی کار می کنند. قطعا شما تا به حال با نحوه کار یک پرستار در فیلم های سینمایی و تلویزیونی آشنا شده اید اما کار به همین جا ختم نمی شود و انجام وظایف پرستاری دارای نکات و ویژگی هایی است که ممکن است برای شما بسیار ناخوشایند و شاید هم جذاب و چالشی باشد.

کار پرستاری سخت و طاقت فرساست و گاهی شما باید ساعت های طولانی را در محل کار سپری کنید. پرستاران معمولا با افراد مختلفی سر و کار دارند. آنها به نوعی رابط پزشکان و بیماران می باشند. در شغل پرستاری سطوح مختلفی وجود دارد و در هر سطح وظایف و شرح کار پرستار متفاوت می شود. همچنین تنوع محیط کار پرستاران زیاد است و علاوه بر محیطهای درمانی، شما می توانید آنها را در مراکز امدادی(نظیر اورژانس و هلال احمر)، حمایتی( نظیر شیرخوارگاه ها، مراکز بهزیستی، مددکاری،سرای سالمندان) مراکز تادیبی و امنیتی( نظیر زندانها و مراکز بازپروری معتادان)، مراکز آموزشی(مهد کودک ها) و… بیابید.

علاوه بر این موارد، اطلاعات تکمیلی و ارزشمند زیادی وجود دارد که عمدتا از زبان کارشناسان علوم آزمایشگاهی و پرستاران مراکز مختلف ارایه شده و ما آن را در کتاب “آشنایی با ۳ + ۱۰ رشته دانشگاهی برتر تجربی”( اینجا ) به شما ارایه کرده ایم.

 بارشته پرستاری می شود استاد دانشگاه شد؟ با علوم آزمایشگاهی چطور؟

اگر دانش آموز ممتازی باشید یا حداقل جزو دانش آموزان موفق در کلاس باشید شاید تا حالا به شغل استاد دانشگاه فکر کرده باشید. خوبست بدانید که از هر دوی این رشته ها می توانید به شغل جذاب و پردرآمد استاد دانشگاه برسید. بنابراین اگر می خواهید استاد دانشگاه شوید امکان این کار از طریق هر دو رشته وجود دارد. البته ابتدا باید تا مقطع دکترای تخصصی این رشته ها ادامه تحصیل بدهید و سپس در فراخوان جذب هیات علمی وزارت بهداشت شرکت کنید.

 شرح وظایف پرستار چیست؟

مهمترین وظایف هر پرستار را می توان موارد زیر دانست اما با توجه به اینکه پرستار در چه محل کار می کند و در چه سطحی است میزان و تنوع آن متفاوت است.

  • ثبت مشخصات بیمار، مددجو، کودک و… در پرونده او و تهیه گزارشهای پرستاری
  • بررسی منظم وضعیت بیماران از جمله گرفتن دمای بدن، اندازه گیری فشار خون و کنترل وضعیت تنفسی آنها
  • کمک به پزشکان و سایر تیم درمان
  • دادن داروی بیماران و یا انجام مراقبت های لازم مطابق با دستور پزشک و استانداردهای موجود
  • انجام تزریقات، تمیز کردن و پانسمان زخم ها و سایر اقدامات مراقبتی
  • استفاده از تجهیزات و دستگاه های معمولی و یا پیشرفته پزشکی
  • احترام به بیماران و مددجویان و خانواده و همراهان آنها و رعایت حقوق آنها
  • همکاری با بخش های مختلف بیمارستان و سایر مراکز فعالیت
  • آرام سازی محیط فیزیکی، کنترل دما و نور، سر و صدای محیط و سایر عوامل محیطی و تامین شرایط استراحت و آرامش بیمار
  • کنترل و نظارت بر کار واحد پرستاری و برنامه ریزی شیفت های کاری (از جمله وظایف سرپرستار)

 شرح وظایف کارشناس آزمایشگاه چیست؟

در آزمایشگاه ها و کلینیک های مختلف آزمایشگاهی به اشکال گوناگونی مسئولیت کارشناسان آزمایشگاه تعریف شده است. اما در یک نگاه کلی می توانیم بگوییم هر کارشناس آزمایشگاه به نوعی با وظایف زیر در ارتباط است :

  • گرفتن و آماده سازی نمونه های آزمایشگاهی، محیط های کشت، میکرو ارگانیسمها و…
  • انجام آزمایشات مختلف و تکرار مجدد آن در صورت نیاز
  • استفاده از تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری در انجام آزمایشات مختلف
  • ثبت نتایج آزمایشات و اعلام آنها به افراد مربوطه (پزشکان، متخصصان صنایع غذایی و دارویی و…)
  • اطمینان یافتن از دقت و بهداشتی بودن کلیه تجهیزات
  • نظارت برمیزان مواد مورد نیاز موجود و سفارش دهی در صورت لزوم

دوستان گرامی امیدوارم اطلاعات این مقاله که به منظور آشنایی بیشتر شما با رشته های پرستاری و علوم آزمایشگاهی ارائه شده است، بتواند به شما کمک کند تا انتخاب رشته صحیح تر و بهتری انجام دهید و به سوال علوم آزمایشگاهی یا پرستاری؟ پاسخ دهید.

برای آشنایی کامل با رشته های برتر دانشگاهی علوم تجربی، کتاب جالب زیر تهیه و منتشر شده است.برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه آن روی عکس کتاب کلیک کنید: 

همچنین برای اینکه بتوانید رشته مناسب خود را پیدا کنید و با تکیه بر روشی اصولی و علمی انتخاب خود را انجام دهید، مجموعه راهنمایی تهیه شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه این کتاب راهنما روی عکس زیر کلیک کنید:

مطالب مرتبط

18 نظر

  1. سحر

    سلام من پرستاری جندی شاپور دولتی قبول شدم که خودمم اهواز زندگی میکنم وعلوم ازمایشگاهی ازاد خرم اباد بنظرتون کدوم روبرم؟ممنون میشم جوابم روبدید بعضیا بدون درنظرگرفتن رشته ها بخاطر رفت وامدمیگن پرستاری برو بعضیام میگن علوم واقعا گیرکردم

    پاسخ
    1. رویا مسلمی

      سلام دوست عزیز برای انتخاب باید شرایط خودتان را در نظر بگیرید و بعد تصمیم بگیرید. اما از نظر بازارکار وضعیت رشته پرستاری بهتر از علوم آزمایشگاهی است.با رشته پرستاری راحت تر می توانید کار پیدا کرده و سریع تر به درآمد زایی برسید. موفق باشید

      پاسخ
    2. adib farhadi

      سلام وقتتون بخیر.منم خودم پرستاری دزفول وعلوم آزمایشگاه لاهیجان قبول شدم
      الان علوم آزمایشگاه میخونم.اینکه میگن پرستاری بازارکارش خوبه هرساله حداقل میزان ظرفیت دانشگاتوپرستاری۴برابرعلوم ازمایشگاهیه به نظرخودتون روزی ظرفیت اشباع نمیشه؟درکناراون شماتوعلوم ازمایشگا میتونی بیرون بیمارستان مشغول به کاربشیدیعنی شرایط کاریش بهتره نصبت به پرستاری
      حقوقشم بیشتره نصبت به پرستاری

      پاسخ
  2. علیرضا

    سلام دوستان من در رشته علوم انسانی دیپلمم را گرفتم حالا میخوام تورشته تجربی کنکور بدم میخوام رشته علوم ازمایشگاهی رو بخونم خواستم بپرسم وضعیت این رشته و درامدش چقدره ممنون.

    پاسخ
    1. رویا مسلمی

      سلام برای آشنایی با این رشته و سایر رشته های تجربی می توانید از کتاب آشنایی با ۱۳ رشته برتر تجربی که در بخش محصولات سایت موجود است استفاده کنید .

      پاسخ
  3. فائزه

    سلام من دانشجوی علوم آزمایشگاهی هستم می خواستم تغییر رشته بدم وپرستاری بخونم می خوام بدونم امکان تحصیل خارج از کشور برای کدوم رشته بیشتره؟

    پاسخ
    1. رویا مسلمی

      سلام دوست عزیز. برای اطلاع از وضعیت این رشته ها در خارج از کشور می توانید به سایت های مرتبط سری بزنید یا در شبکه های اجتماعی با دانشجویان و یا شاغلان این شغل ها در کشورهای دیگر ارتباط بگیرید تا از وضعیت واقعی آنها مطلع شوید. موفق باشید

      پاسخ
  4. دانیال

    ببخشید .من خیلی به علوم آزمایشگاهی علاقه دارم و دوس دارم تا مقظع دکترا ادامه بدم اما می ترسم که بعد آن بیکار بمونم یا توانایی مای برای تاسیس آزمایشگاه خودم نداشته باشم. آیا اگه وام بگیرم می تونم آزمایشگاه خودمو بزنم؟

    پاسخ
    1. mobina

      راست میگه این دقیقا سوال منم هست
      من هر دو رشته رو دولتیش قبول میشم منتها میترسم ازمایشگاه بخونم و اخرش بی کار باشم
      میشه تو این زمینه کمکم کنید خواهشا

      پاسخ
  5. شهاب

    من یک کارشناس علوم آز هستم که ۵ سال از فارغالتحصیل شدنم میگذره،،
    علوم آز یکی از بی صاحبترین رشته هاییه که تو ایران وجود داره،همین قضیه باعث شده دچار هرج و مرج بشه از طرفی چون به شدت رشته پولسازی هست باعث رانت و انحصار طلبی شده!!
    پاتولوژیستها(یکی از تخصص های پزشکی که در حال حاضر تنها کسانی هستند که جواز تاسیس آزمایشگاه میگیرند)،دکترا های علوم آز قدیم(این رشته در حال حاضر حد اکثر تا مقطع کارشناسی ارائه میشود) دکترا های تک رشته(ایمنی شناسی و خونشناسی و بیوشیمی) با (کارشناسی غیر مرتبط و مرتبط)
    همه برای خود قطبی تشکیل دادند و به روش های مختلف عرصه رو به کارشناس و کاردان آزمایشگاه تنگ کردند،،،در مورد بازار کار اما بازار کار شما با کارشناسی آزمایشگاه عمدتا به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم میشود،که بخش دولتی به دلایل اقتصادی جذب ندارد و اگر هم داشته باشد انقدر کم هست که نورچشمی ها هم همه موفق به قبولی نمیشوند،و اما در بخش خصوصیییی هم کار فوق العاده سنگین،حداقل حقوق اداره کار(١.٢-١.۵میلیون)،عدم امنیت شغلی،همکاران غیر مرتبط (ادبیات و حسابداری ودیپلم وزیست جانوری(سریال لیسانسه ها) که با حقوق پایین کار میکنن گند میزنن به بازار کار ؛انتظار شما را میکشند!!
    در مقابل پرستاری فقط دست خود پرستارهاس(نظام پرستاری)شما هیچگاه نمیبینید به جای پرستار، زیست جانوری یا ادبیات بگیرن ،و اگرچه تعداد پرستار فارغ التحصیل زیاده،تعداد پذیرش نیرو هم زیاده
    حد اقلش اینه که یه روز بزرگداشت تو تقویم رسمی کشور دارن برخلاف آزمایشگاهیان که سالهاست ؛دارن جون میکنن ٣٠فروردین رو تو تقویم ثبت کنن و هنوز هیچ!!!!
    من که به شخصه نه از رشته علوم آزمایشگاهی بلکه از وضعیت موجود این رشته در ایران به شدت ناراضی هستم!

    پاسخ
    1. mobina

      واقعا از این مشارکتتون در نطرات ممنونم پاسخ شما باعث شد از بلااتکلیفی دربیام و به آرامش نسبی برسم

      پاسخ
  6. فاطی

    من الان قبول شدم علوم آزمایشگاهی آزاد خیلی دوس داشتم پرستاری شه ولی نشد .میخواستم بدونم اگر برم بعدا میتونم تو دانشگاه تغییر رشته بدم یا نه باید حتما کنکور بدم؟

    پاسخ
  7. محمد

    سلام من علوم از دولتی شهرکرد قبول شدم با آزاد پرستاری کاشان.موندم کدوم رو برم؟نمیدونم دکترای پرستاری بهتر هست یا دکترای علوم ازمایشگاهی؟لطفا کمکم کنید.

    پاسخ
  8. سید

    سلام
    بنده چندین ساله در علوم آزمایشگاهی فارغ التحصیل شدم این رشته در ایران فاجعه هست و هیچ توجهی به قشر آزمایشگاه نمی‌شود
    متاسفانه علی رغم رتبه های تاپ در کنکور در بیمارستان اصلا آزمایشگاهیان هیچ جایگاهی ندارند
    و حتی قانون سختی کار و بهره وری هم شامل حال نمی‌شود و تمام بدبختی ها هم بخاطر پاتولوژیستات که امیدوارم دست از سر ما بردارند

    پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بهترین رشته تجربی